Filmkväll och skjutjärnet på Spiltan


Det här är stort, så länge som jag väntat på mer Bourne med Matt Damon. De tidigare filmerna han gjort i serien är suveräna. Jag har inte sett denna ännu så det är stor galapremiär i mitt eget vardagsrum. Ljudanläggningen kommer vara på en nivå där min fru regelbundet säger "det är för högt". Jag har så höga förväntningar att det kommer bli svårt för filmen att leva upp till dem hehe.
Till filmen blir det göttis inköpt på Willys. Kexchoklad från Cloetta bunkrade jag upp när det var 3 för 10 kronor samt eventuellt julmust.

Lite kuriosa på det: Investmentbolaget Spiltan noterade på någon sorts Kalle Anka-lista, de är titt som tätt medinvesterare i nya filmprojekt. Ett sätt för filmskaparna att minska och dela risken. För Spiltan har det hittills varit god avkastning på filminvesteringarna men om jag inte minns fel är det små belopp i det stora hela för dem. Fun fact anyhow...
Jag tycker Spiltan är ett fräsigt bolag och tycker det är synd att de handlas på den där otillgängliga skitlistan. Vill de vara seriösa och växa på allvar borde de finnas på en riktig marknadsplats och göra sig attraktiva för investerare. Rida på kamel och bjuda på cirkus är gulligt, att skylla noteringen på skämtlistan på kostnadseffektivitet är naivt. Att vara på en seriös marknadsplats torde gynna bolaget och ALLA dess ägare mer än att spara några kronor på noteringen. Appearance is everything...

Äh, ta det för vad det är. Jag tar i från tårna och petar på petvänliga ämnen, somliga skulle kalla det att raljera. Spiltan och Per H gillar jag i grund och botten men visst vore det kul om det var mer tillgängligt och lättare att investera i det.

Disclaimer: Det är jag som äger Willys. I skrivande stund äger jag däremot inte Spiltan och Cloetta. Marknadsplatsen som Spiltan handlas på äger jag ej men jag vet vem som gör det. 


6 kommentarer:

  1. Bra att du använder Sriracha. Använder själv exakt samma sås, senast idag. Visar på att man vet vad man pratar om.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen och tycka vad man vill, men den saknade inte action precis. :-)

    Jag köpte själv på mig några aktier i Spiltan just för att jag tyckte om att VDn var/är väldigt aktiv i spar- och pensionsdebatten samt mot de höga avgifter som alltför ofta tas ut. Även om detta var menat som en passiv och "stödjande" investering har det gått fantastiskt bra i skrivande stund och de har t o m börjat dela ut pengar. De hade goda inkomster från Milleniumfilmerna, men på senare tid är det deras tidiga investering is spelbolaget Paradox Interactive som fått ordentlig fart på kursen. Ett par inlägg som kanske kan vara av intresse:

    Spiltan: +859%, men...

    Spiltan: +623%, men borde dela ut Paradox

    Alternativa listan du skriver om är lite bökig och ganska dyr att handla på, men kanske inte ett så dåligt alternativ för mindre bolag sägs det. (Det kostar ju trots allt en del för bolagen att vara på mer och mer "professionella" listor.)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  3. Hur blir man ägare i Spiltan? Är det en vanlig stamaktie eller äger man en fond-andel? Grymt sugen på dom där cirkus-träffarna :)

    SvaraRadera
  4. Hur ser du på preferensaktier just nu? Räntorna verkar vara på väg upp. Ska man sälja av och köpa tillbaka billigare senare? Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  5. Tjena anonym,
    Visst finns det en klar risk att preffar kommer backa mer framöver i spåren av högre marknadsränta. Hur man agerar på detta är upp till var och en. Alla har vi ju olika strategi osv.

    Själv behåller jag mina preffar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Per H Börjesson VD Spiltan07 december, 2016 11:41

    Per H Börjesson VD Investment AB Spiltan

    Tack för uppmärksamheten på Spiltan. Historiskt har vi handlats runt substansen men senast men hög rabatt. Anser inte att det beror på vilken lista vi är på utan starka uppgången, hög vikt i aktieägarnas portföljer, hög andel Paradox och högt pris per aktie. Med mer marknadsföring av aktien kommer rabatten att minska över tiden. Alternativa/Pepins arbetar också på att underlätta handeln på Alternativa listan som också skulle göra det lättare för nya aktieägare. Förutom att vi säkert sparar ca 1 m kr om året att inte vara på Nasdaq tar också regelkraven mycket tid som vi slipper genom att vara på Alternativa. Dessutom trevligare att få långsiktiga ägare än att umgås med robotarna på börsen. Föredrar alltså att vara Kalle Anka istället för Gordon Gekko i Wall Street.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...