Igår tog jag det lugnt

Igår fortsatte börsen backa och OMXS30 stannade på -1,59% för dagen.
Själv höll jag mig passiv men fick ändå avslut på en order jag haft inne några dagar.
Handelsbanken A på 98 kronor. Det var väldigt nära att även ordern på 97 kronor gick igenom men den tar vi väl idag =)

Likviden från min omplacering jag påbörjade i fredags är nu helt förbrukad. Jag tryckte in alltihop på SAS preferens. En riskfylld placering men jag tycker man får vettigt betalt för den risken i direktavkastning kring 9,5%. Preffen löses sannolikt in om cirka två år och på den tiden tror jag SAS håller näsan över vattenlinjen.

Framåt tittar jag på att öka i diverse portföljbolag. Det blir nog några fler Handelsbanken A men inte så värstans då jag inte vill vikta den så tungt. En jag vill vikta desto tyngre är Skanska och den hoppas jag vi får fint köpläge över hela sommaren. Nuvarande nivå och lägre skulle sitta fint.

Jag hoppas börsen fortsätter backa idag och att den surar över hela sommaren. Det ger mer för pengarna för den som köper på lång sikt. Att depåvärdet sjunker kortsiktigt har ingen betydelse, jag vet ju att det stiger på lång sikt. Skilj på bolag och aktie. Många aktier har gått genomdåligt i år medan många bolag går bra. Det är mycket viktigt att känna till skillnaden och tänka på den. Har man den i check är man förmodligen inte så lockad att sälja bara för att alla skriker sälj. Då vet man att det fina bolaget man äger kommer fortsätta tjäna pengar och vara värt ännu mer om x antal år.

Disclaimer: Jag äger Handelsbanken, Skanska och SAS preferens.


11 kommentarer:

  1. Mycket trevligt att du lyckats fylla på med lite färskt virke nu inför sommaren. Förstår inte riktigt hur du hoppas på en fortsatt nedgång nu när du köpt, samtididgt ger det väl dig mer chanser att fylla på ytterligare :) Dock är det som du säger otroligt surt att se dessa röda siffror hela tiden.

    Har egentligen två frågor:
    * Avanza: hur gör du för att lägga en "bevakningsorder" som köps vid en viss kurs?

    * Jag har just precis börjat spara i Handelsbanken då jag ser en positiv horizont. Däremot sparar jag redan i Swedbank. Är det här helt dumdristigt (med tanke på deras konkurrens)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man långsiktig värdeinvesterare och endast tittar på direktavkastningen är lägre kurser alltid bättre än högre. Man får fler aktier för varje krona man stoppar in och den procentuella direktavkastningen ökar.

      Så länge banksektorn inte blir för högt viktad i din totala portfölj finns det inga problem med att äga två av drakarna. Det finns tillräckligt med kunder för både Swedbank och SHB. Det finns väl en viss konkurrens, men med tanke på bankernas marginaler spelar det knappast någon större roll.

      Radera
    2. Det är ju bara att lägga en order på det pris man vill ha och sedan sätta att ordern ska ligga till ett visst datum lång in i framtiden.

      Radera
    3. För att lägga en s.k lång order/order med viss kurs på Avanza, gå in på länken https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/orderlaggningsguide-aktier.html

      Kika under "Avancerad orderläggning"

      Hälsningar
      /Andreas

      Radera
  2. Gjorde också inköp av SAS Preffen på 512:-, som hittat.

    SvaraRadera
  3. Hej! Har du tittat nåt på Kone? Hyfsat bra siffror om än lite väl högt i kurs för tillfället :)

    SvaraRadera
  4. Varför köper du SHB A och inte SHB B?

    SvaraRadera
  5. HEj Kronan till miljonen,
    Som någon nämnt så väljer du avancerad orderläggning när du står i orderfönstret på sajten. Där kan du välja giltighetsdatum.

    Att äga både Swedbank och Handelsbanken går alldeles utmärkt. Två fina bolag. Det man bör tänka på är att inte låta n sektor väga för tungt i portföljen. Att tex ha 45% bank kan vara olyckligt om banksektorn skulle få det kämpigt en tid.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Nej Kone har inte fastnat på min utdelningsradar. De har en intressant verksamhet som bör stå sig i tiden

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    Jag köper SHB A för att den är billigare än SHB B. It's the smart thing to do.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket för alla svaren. Var mycket informativt. Har i alla fall nu börjat sätta kurslarm och det funkar klockrent tycker jag!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...