Teckna alla i ISK hos Avanza

Senaste året har det varit väldigt många nynoteringar och liknande på börsen. Det har varit jättekul och den som deltagit har i nästan alla fall gjort sig en hacka på det. Bara någon enstaka av alla noteringar har utvecklats dåligt.

En mindre rolig sak har varit att man inte kunnat teckna alla noteringar i ett ISK hos vare sig Avanza eller Nordnet. Detta gäller när det är befintliga aktier som erbjuds. Då har man antingen fått avstå eller teckna i en KF eller vanlig depå. Inte alltid så smidigt. Av olika anledningar har man kanske en specifik depå man gör sina affärer på och inte helt sällan är detta ett ISK.

Både Avanza och Nordnet har under en tid arbetat på att lösa detta "problem" och idag fick jag beskedet från Avanza att de förmodligen är färdiga innan sommaren.

Det är strålande nyheter!

4 kommentarer:

  1. Man kan anmäla sig med sitt aktie- och fondkonto och när man fått aktierna registrerade på sig (= likviddagen) så flyttar man dessa till ISK. Det räknas förvisso som försäljning och det blir skatt på vinsten, men större delen av kursuppgången hamnar på ISK. Jag har själv gjort så och det fungerar.

    Trevlig Kväll
    //Krusse

    SvaraRadera
  2. Lite off topic, men hur ser du på kanadensiska REIT:en NorthWest Healthcare Properties som många utdelningsinvesterare verkar lockas av? Hög direktavkastning i och med att kursen har fallit.. // Anders

    SvaraRadera
  3. Tjena Anders,
    Jag undviker Kanada. Det finns mer än nog för mig i USA där jag har lägre courtage och satt mig in i regler osv. Finns ingen anledning för mig att titta i Kanada också.

    Jag vet inte vad direktavkastningen är på den du nämner men när det gäller case hög pålitlig direktavkastning så gillar jag SNH, Senior Housing Properties med ca 8% DA.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Gustav har koll på NorthWest Healthcare Properties, men där kanske du ha spanat redan...
    http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/search/label/Northwest%20Healthcare%20REIT

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...