Pimco, allt är inte vad det ser ut att vara

Igår slog jag till på Pimcos Municipal Bond ETF med ticker PMF. Jag har följt den länge och nu handlades den till en direktavkastning där jag kan tänka mig en initial investering.

Pimco har jättemånga olika Municipal Bond ETF:er, tex en med obligationer enbart från New York. De har tre olika Muncipal Bond ETFer som verkar identiska. De är PMF, PML och PMX.
När man läser om dem så är informationen identisk. Beskrivningen från Pimco själva är den samma på alla tre. När jag igår skulle slå till mindes jag inte varför jag en gång i tiden fastnade för just PMF varpå jag fick forska i det på nytt.

Vid en snabb blick ser man att PMX har lite högre direktavkastning. Tittar man ej närmre än så ser ju den bäst ut. Gräver man djupare och tittar på utdelningshistoriken så är PMF bäst då de haft samma fina utdelning sedan start för bortåt 15 år sedan. De andra har sänkt under resans gång. Vad mer skiljer då? En stor skillnad är innehaven som i flera fall är samma men där stora skillnaden är riskspridningen. PMF har väldigt många fler innehav och har således en mycket bättre riskspridning än de andra. De fem största innehaven väger drygt 13% i PMF medan de i tex PMX väger knappt 30%. En stor skillnad i risk! Varje enskilt innehav väger ju mycket mer i de andra och om ett innehav går åt skogen svider det mer om det väger tex 8% vs om det väger 1,5%.

PMF har alltså bäst utdelningshistorik och bäst riskspridning. Allt är inte som det ser ut att vara... PMX ser vid en snabb blick bättre ut med sin högre direktavkastning. Men den högre risken och den skakiga utdelningshistoriken drar ned omdömet för den.

Pimcos andra muncipal bond ETF:er som tex den jag nämnde med inriktning New York har jag ej kollat närmre på men gör nog det framledes om/när sektorn ger högre yield.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...