petrusko tecknar Volati


Häromdagen skrev jag om Volati preferens där jag konstaterade att jag gillar bolaget och dess verksamhet men jag tycke det var lite för låg direktavkastning. 

Jag har varit i kontakt med bolaget och vi har tillsammans gått igenom delar i prospektet. Gubbarna på Volati verkar vara drivna och sympatiska. Jag väljer efter det att tänka lite mindre defensivt i min värdering av Volati.

Om man rensar senaste resultatet från engångsposter och kostnad för aktieägarlån samt räknar med senaste förvärvets helårsresultat (de köpte NaturaMed Pharma i juni 2014) landar resultatet på ca 130 miljoner kronor. Av pengarna de tar in i emissionen är det ca 400 mkr som kommer användas till förvärv. Om man tänker positivt och utgår från att de gör bra förvärv kan detta tänkas bidra med 40 miljoner kronor till resultatet. 

Med dessa antaganden kan en högre värdering av Volati motiveras. Någonstans kring 1,5-2 miljarder kronor utan att vara offensiv.

Går allt vägen kommer det inte vara några problem för bolaget att täcka preffutdelningen. Det är en riskfylld placering men jag väljer att tro att det går bra och tecknar ett litet gäng.

Länk till mitt tidigare inlägg om Volati: http://petrusko.blogspot.se/2015/05/volati-preferens-nyemission.html



3 kommentarer:

  1. Kontaktade du dom eller kontaktade dom dig?

    SvaraRadera
  2. Tjena Christian,
    Det visade sig att en av ägarna följer mig på Twitter och vi startade dialogen där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Känns spontant som väldigt mycket tankevurpor för att motivera en yield som finns att nå med bättre alternativ som du delvis visar på med senaste inlägget om >7% DA. Känns som skakig grund att göra en investering på? Även om det blir en lite andel av portföljen.

    SvaraRadera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...