Nytt innehav: Statoil


Jag har bevakat Statoil i ett par år i väntan på ett läge att köpa in mig till lägre kurs. Oljekrisen som kom med dunder och brak har inte bara sänkt oljepriset snabbt utan även aktiekursen i många oljebolag har backat ordentligt. Med rätta, marknaden förväntar sig sämre resultat framöver nu när oljepriset är avsevärt lägre. Oljan är en mycket stor del av Norges totala ekonomi varpå även norska kronan dragits med ned. 

Vart är då oljepriset på väg och när går det upp igen? Ja, den som ändå kunde svara på det. Magkänslan säger mig att det nog kan dröja ett tag innan vi ser oljan på betydligt högre nivåer. 
Statoil är ett fint bolag med sunda finanser och en stark ägare. Oavsett utgång i oljekrisen står Statoil väl rustade att gå starka ur den.

Utdelningspolicyn som jag gillar starkt har fokus på utdelningstillväxt. Statoil har i spåren av oljekrisen uttalat sig att man har för avsikt att stå fast vid sin utdelningspolicy. 2013 hade man en utdelningsandel om 56% varpå det finns utrymme att bibehålla eller höja utdelningen även om resultatet backar kraftigt. Hittills under 2014 har Statoil tjänat ungefär som föregående år och jag är inte orolig för utdelningen närmsta tiden. På några års sikt skall man dock inte ta utdelningen för given, låga oljepriser en längre tid drar snabbt ned resultatet och vi kanske får se förlustår till och med.

Med risken kring oljepriset i åtanke ser jag Statoil som en förhållandevis högriskplacering och den kommer bara ha en ytterst liten viktning i portföljen. Jag har idag påbörjat köp och planerar att köpa mer de närmsta månaderna om aktiekursen och valutakursen vill mig väl. Jag hoppas och tror att den kommer backa mer framöver i spåren av oljekrisen.


6 kommentarer:

  1. "2013 hade man en utdelningsandel om 56% varpå det finns utrymme att bibehålla eller höja utdelningen även om resultatet backar kraftigt."

    Check the report again and forget the Income Statement. Cash flow for 2013 was negative by 9.1B NOK. Statoil paid dividends worth of 21.5B NOK meaning that last year dividends were financed with debt (55.5B NOK new debt was raised). The situation will most likely be the same for this year due to low oil prices in Q4. The only way to increase dividend is by
    a)raising debt
    b)using existing cash (which I doubt)

    In general, I do not like investing in commodity producers as only way they can compete is with cost structure. The selling price for oil and gas is the same for everyone. The margins are made with low cost structure. Besides, Statoil has one of the highest fixed costs when compared to other integrated oil and gas giants due to high employee costs in Norway. In addition, historically the company has been able to grow equity production by only 2%-3% annually which can be expected in the future as well.

    Huge capex requirements and no price control over it's products. No thank you!

    SvaraRadera
  2. Hi Jussi,
    Thank you for a very good and informative comment. The cash flow from operations cover the dividend many times over. Investing activities is draging down the reported cash flow. That could for example be the purchase of a new field.

    Best regards

    SvaraRadera
  3. Intressant köp. Jag har själv följt Statoil sedan en tid. Kräver dock både hängslen och livrem för ett sådant köp så kursen måste ner under 100-lappen först.

    SvaraRadera
  4. Är också sugen på lite Statoil. Noterade Swedbanks senaste analys där de pratat med tf vd och han sagt att de kommer att göra allt för att bibehålla utdelningen. Finns nog rätt stora intressen i Norge för att göra sitt yttersta. Men det klart att till syvende och sist så är det bolagets finanser som ska tillåta det. Antingen måste nog oljepriset lyfta eller bolaget dra i investeringsbromsen. Faller aktien lite till är den super intressant.

    SvaraRadera
  5. Tjena Bonden,
    Ja, de har ju uttalat att de kommer "kröka rygg" för att efterleva utdelningspolicyn.

    Jag har bara påbörjat min köprunda och förväntar mig som du hoppas att aktiekursen går ned mer. Även kronkursen förväntade jag mig neråt 1,03 kr och där är vi redan på ett ungefär i skrivande stund.

    Jag planerar köpa mer inom ett par veckor när jag fått ett gäng utdelningar jag väntar på.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Gustav,
    Tack för din kommentar, jag missade svara på den. Jag tror vi kan få se kurser närmre 100 NOK. Vi håller tummarna för det och att när vi köpt färdigt bär det norr ut =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...