Tips inför 2015

Åren flyger förbi och snart går vi in i ett nytt. 2015 närmar sig med stormsteg och med det presenterar bolagen sina bokslut.

I bokslutsrapporten presenteras förslag till utdelning inför årsstämman. Årsresultatet blir känt och man kan få en hint om framtiden. I samband med denna info kan aktiekursen göra ett ryck åt endera hållet. Jag brukar främst intressera mig för utdelningarna för en eventuell långsiktig placering.

I god tid innan väljer jag ut vilka bolag jag vill bevaka närmre och gör kanske tom antaganden om vilken storlek jag hoppas utdelningen blir på. När så infon blir känd kan jag snabbt och enkelt fatta ett beslut i vilket/vilka bolag jag vill köpa aktier i.

Befintliga portföljbolag som nya. Jag har även denna info i bakhuvudet när det kommer till att investera mina utdelningar som jag får på våren. Det blir ofta att jag för pengarna från de tidiga utdelarna köper aktier i bolagen som delar ut lite senare på våren.

Så tanken då med detta inlägg är att mana till att planera och förbereda inför boksluten som är i antågande.

2 kommentarer:

  1. Jag köpte Ratos idag för att äga några år. Hoppas på ett par kronor i utdelning till våren så jag för utdelningen kan köpa lite preferensaktier i Akelius eftersom jag tror det blir ett sämre 2015. Vilken kurs är Akelius köpvärd på för att äga på lång sikt? Tror du Ratos är köpvärd på 47.90 kr som är mitt gav?

    Hälsning Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per,
    Jag hoppas och tror fortfarande att Ratos kommer prestera på lång sikt. Om de gör det är nuvarande kurs riktigt fin.

    Akelius pref tycker jag är köpvärd under lägsta inlösenkurs om 330 kr om man planerar hålla den länge (till en ev inlösen).

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...