Jag köpte fler Johnson & Johnson


Idag har det varit hårda bud mellan Kina och USA i handelskriget. Nya tullar och hot om kraftiga åtgärder fick börsen att falla brant. Jag passade på att nyttja tillfället att köpa kvalitet till reducerat pris. Det blev ett knippe Johnson & Johnson på $127,7.

Johnson & Johnson är världens största hälsovårdsbolag och har en mäktigt stark finansiell ställning med AAA-rating. För ett stort bolag i denna bransch är det inget ovanligt med stämningar om det ena än det andra och nu är ett par case som fått mycket uppmärksamhet. Det är stämningar kring barnpuder och det är stämningar kring opiodberoende och hur bolagen pushat preparatet. De närmsta dagarna väntas ett utfall i ett opiodcase.

De här stämningarna har varit lite av en våt filt över bolaget och aktien. Inte för att det är jordens undergång om worst case scenario skulle hända men det rör sig om rejäla böter/pengar. Jag har läst på så gott jag kan och bedömer risken kring dessa stämningar som låg. Barnpudret är bevisat från en rad olika institut och statliga organ att vara fritt från skadligt innehåll. Inga bevis finns för att det innehåller det farliga som påstås. Beträffande opiodcasen så är Johnson & Johnson ett av bolagen som hade minst del i det där medan de som verkligen hade stor exponering redan har gjort upp i godo och pyntat några 100 miljoner. Johnson & Johnson menar att de är fria från skuld och har valt att gå till rätten och bestrida detta.

Johnson & Johnson väntas göra en justerad vinst per aktie kring $8,5 för 2019 och på kursen 127,7 som jag pyntade idag ger det p/e 15 och en direktavkastning om 2,98 procent. Nästa kvartalsutdelning är för övrigt nära med X-datum nu på måndag vilket betyder att den som ägde aktier idag kommer få utdelningen. Pay date är 10 september och som vanligt tar det några dagar extra innan vi ser pengarna på våra svenska depåer.

Jag tror på Johnson & Johnson och dess verksamhet i det långa loppet. Vi kommer använda allt mer medicin, tamponger mm framöver i takt med att vi lever längre, ökat välstånd i världen samt befolkningstillväxt.

Länk till Johnson & Johnson hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

11 kommentarer:

  1. Jag gick i motsatt riktning, sålde mina amerikanska innehav. Jag fick kasta in handduken och helt enkelt erkänna att när svårigheten blir till att få tag i information jämfört med Sverige så tappar jag lite intresset av att följa med :) . Blir en bra krigskassa för mina svenska innehav.

    Tack för en bra blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Björklund,
      Mycket förnuftigt agerat av dig. När du finner det svårt med infon i utländska innehav är det klart rimligt att välja bort dem och hålla sig till sådant man är mest bekväm med.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag har egenheten att jag alltid köper ett par J&J-aktier om jag har turen att det årliga tandläkarbesöket var framgångsrikt, använder ju deras tandtråd. Ser det som att jag slipper kostnad för lagning som annars finns utrymme för i bufferten.

    Köpte därför ett par aktier tidigare i sommar vid årliga besöket hemma i Sverige. Håller med om att det är ett fint läge att fylla på. Gillar inte att valutan är så dyr men för mig som får lön i EUR spelar det egentligen inte så stor roll eftersom den har ökat lika mycket mot SEK.

    Avvaktar nog lite den här gången då det finns risk för fortsatt fall nästa vecka. Under 121 kronor är J&J värd 3,33% direktavkastning på nästa års förmodade utdelning om 4*1 kronor per aktie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilken kul grej. Jag hoppas dina tänder håller sig tipp topp och att antalet JNJ fortsätter att växa.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag äger inte J&J idag men har dom på bevakning . Tror aktien kan komma ner under 120$ i höst . Finns mycket annat att köpa om så ej blir fallet . Abbvie , AT&T , 3M, Är även intressenter i närtid . Tack för en bra blogg och inspiration. MVH Rodriguez

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Rodriguez,
      Ja men det låter rimligt. Det kan mycket väl bli en skakig period på börsen framför oss och då¨är inte $120 i JNJ avlägset. Det skulle sitta fint att köpa mer där. Bra bolag de andra du nämner, kan jag förstå om du gärna köper där.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tjena!
    Har du funderat nångång på att köpa unitedhealth group UNH ?
    Tack för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yo!
      Det tror jag inte. Får inga minnen av det i vart fall men jag börjar ju bli gammal och har noterat att minnet inte är top notch längre =)
      Jag får spana lite på det då.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  5. I tidens nedgångar och speciellt vid större sättningar är det klok att vänta lite längre och inte köpa efter bara några kr/USD kursnedgång. Jag tror också JNJ kommer att gå ner betydlig mer med tanke på stämningar och sur börsen. Jag däremot hittat några andra bolag som kommit alldeles ner till fina läge. På måndags e.m. ska slå till.

    SvaraRadera
  6. Lägger till också att min TA av JNJ visar på 1a botten rund 98 USD. Den som lever.... /B

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...