Jag köpte Telia igen


Ja det här har ju blivit en riktig följetong och nu står jag här igen med Telia i portföljen. Jag har varit inne i den minst 3 vändor tidigare utan något vidare resultat totalt sett. Likt en dåre är jag på den igen och förväntar mig något annorlunda denna gången.
Jag har tittat på det kassaflöde bolaget genererar och väntas generera framöver. I kombination med återköpsprogram och en utdelningspolicy om att pynta minst 80 procent av fritt kassaflöde i utdelning förväntar jag mig fina utdelningar framöver med en hygglig potential att den höjs dessutom.

Det är för ett pålitligt kassaflöde i form av utdelningar som jag köper Telia. Om totalavkastningen blir den samma som direktavkastningen så är det okej. Med den inställningen har jag gått in igen. Jag smäckte in en go order på 40,16 kronor och har än så länge fått delavslut på den. Vi får se om jag får in fler. Utdelningen är 2,3 kronor per år fördelat 50/50 med en del på våren och en del i oktober. På kursen 40,16 kronor är direktavkastningen 5,7 procent.

Med den här aktieaffären tar jag min belåningsgrad en bra bit över min egna maxgräns och jag kommer en tid framöver fokusera på att betala ned den.

Fredag 20/7 presenterar Telia sin rapport för det andra kvartalet 2018 och jag fokuserar på kassaflödet i rapporten.

Länk till Telia hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

18 kommentarer:

  1. Höjden av dumhet är att göra samma sak om och om igen och samtidigt förvänta sig ett annat resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Ja precis, jag skrev det ju i inlägget så du upprepar det jag själv konstaterar.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Föredrar Kinnevik som är ägare i Tele2/com hem och när staten säljer Telia lär den pressas

      Radera
  2. Svar
    1. Tjena,
      Det får vi hoppas. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag köpte in mig en bit i telia med förhoppningen om direktavkastningen som är så bra samt att utdelningsökning ser lovande ut, än så länge har den visat sig vara ett riktigt bra köp! + 12% ex dessa fantastiska utdelningar som tickar på!

    Mvh Ekonomisktfriinnan40!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det låter som en go placering för dig där mtp att Telia dessutom pyntat rejäla utdelningar. Jag håller tummarna för oss bägge att det skall fortsätta ticka på.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. köper kring 35 kr i höst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kanske du inte behöver vänta så länge. Håll koll den närmsta tiden vad som sägs om Bonnier-dealen och hur marknaden reagerar på en eventuell sådan.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tja, vad kan egentligen gå fel med ett i grunden statligt bolag? Förutom det mesta...
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com/2018/07/ica-for-rika.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh bitterheten! Bra reklampost för din egna blogg där...

      /Andreas

      Radera
  6. Hej Petrusko,

    Varför valde du att sälja av VF corp? Hade den gått upp för mycket enligt dig?

    Vh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja nu är det ett tag sedan jag sålde den sista slurken VFC. Det började med att jag tog hem en rejäl vinst som jag fick på kort tid genom att sälja halva innehavet. Sedan valde jag vid något senare tillfälle att sälja resterande del också då jag gjorde en översyn av portföljen, ville få upp direktavkastningen och det innehavet var litet. Jag bevakar det fortsatt och vill gärna äga det igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Funderar själv på att göra samma sak, köpa mer, men avvaktar fredagens rapport. Man vet aldrig om marknaden vill handla upp/ned aktien i samband med rapport och det kan bli ganska stora rörelser. Det spekuleras väl också i att Telia kanske ska presentera TV4-affären på fredag och då blir nog marknadsreaktionen sur. Faller Telia på fredag så köper jag nog lite till ; )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det låter som en förnuftig plan, att invänta både rapporten och vad som kommer sägas kring Bonnier-dealen. Telia har tillgänglig likviditet att köpa Bonnier också och marknaden kommer nog inte hoppa högt över det beskedet. Eller, kan vara så att förväntningarna redan är att Bonnier kommer bli av. Att det är vad marknaden räknar med alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Mycket Nannskog i inläggen sen VM började;) Go, goa gott.

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko, oroar inte de dyra köpen i Norge dig? Och ev Bonnier Broadcasting om det köps? Köpen och räntorna ska trots allt betalas (miljarder...) och lär påverka kassaflödet negativ. Samtidigt har jag svårt att tro på synergierna det talas om. Kanske är jag en fegis men jag la ner vidare inköp i Telia och köpte Vodafone istället (gillar trots allt telekom bolag) Förhoppningen är kanske som skrivs ovan att förväntnngarna är så låga att den går upp på bekräftade negativa rykten. Hälsnngar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Toscana,
      Telia har en jättestor kassa i spåren efter en rad avyttringar. Om de köper Bonnier dessutom så blir det till att låna men det borde de göra oavsett nu när det är så låg ränta. Telia med sin starka kredit rating finansierar sig nästan gratis. Ingen direkt ränta att prata om.
      Köpet i Norge ser ganska rimligt ut tycker jag. Bonnier däremot vet jag inte riktigt. Att äga content är nice och dessutom en het trend nu i USA men om TV4 och C-more är rätt vet jag inte riktigt.

      Mvh petrusko

      Radera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...