Mina senaste investeringar. 2018 års första köp

Nytt år och nya möjligheter. Jag är fullt införstådd med börsens möjligheter på lång sikt. Avkastningspotentialen är god jämfört med bankkonto och räntespar. I över två decennier har jag investerat på börsen och jag köper hela tiden mer.

Idag ökade jag i några innehav enligt nedan.

Latour - Ett av de större investmentbolagen och det som presterat bäst totalavkastning på mycket lång sikt. Jag gillar deras portfölj med noterade och onoterade innehav och tror att Latour kommer avkasta bra även i framtiden.

Investor - Nordens största investmentbolag som slagit index historiskt. Jag tror de kommer överprestera mot index även framöver sett på några decenniers sikt.

Avanza Zero - Indexfond helt fri från avgifter. En supersmart placering eftersom de flesta placerare och fondförvaltare misslyckas med att slå index uthålligt på riktigt lång sikt.

Swedbank Robur Access Global - En globalfond med jättelåg avgift. Riskspridning över många olika bolag, branscher och valutor. Min favorit bland globalfonder. Läs mitt inlägg om fonden.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Avanza Zero hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Swedbank Robur Access Global hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

7 kommentarer:

  1. Grymt att höra Petrusko.

    Ökade faktiskt också i Latour igår :) Sedan tycker jag att Skanska och Kopparbergs känns som fina förvärv just nu, men det är också svårt att veta.

    Kommer bli grymt spännande nu när rapportsäsongen drar igång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Ja Skanska är klart lockande nu kring 166 kronor. Jag har redan tankat på mig ett rejält gäng sedan tidigare och får påminna mig om det när jag nu blir sugen på att köpa mer.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Pestrusko,
    Blir du dig om att Latour handlas till premie? Vill själv ta in den men tråkigt att betala premie. Hur går dina tankar?
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Utdelningsskåningen,
      Jag gillar inte att betala premie men för Latour kan jag tänka att betala en sådan inom en viss nivå. Ett tag var den galet hög och då avstod jag att öka men nu har den kommit ner till en hyggligt sansad nivå. Latour har en imponerande förmåga att skapa avkastning till ägarna och för det är jag villig att pynta en viss premie.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag sålde zero i juli eftersom den låg så stilla jmft m andra indexfonder i min portfölj. Nu är det kanske läge att gå in igen givet HMs värdering. Vad jag undrar över är om ni kan rekommendera någon small/midcap indexfond för lite mer...action? Max 0,50% i avgift

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      En av de billigaste småbolagsfonderna är AMF Aktiefond Småbolag som kostar 0,67% enligt nya sättet att redovisa kostnader (0,6% fondavgift som är det gamla sättet man pratar avgift). Billigare än den kommer man nog inte undan. Investmentbolaget Svolder har inriktning småbolag men deras förvaltning kostar mer än så.
      https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefond-smabolag

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Min uppfattning är att Amf:s fonder är "delvis" aktiva, vilket gör att avgiften blir något högre än rena index fonder.

      I en intervju med Amf Europa fondens förvaltare i tidningen Privata affärers fondbilaga förra året, så framgick det att iaf den fonden, följde till 75% ett index och övriga urvalet till 25%, gjordes enligt regelbunden aktiv "stock picking".

      Så lite högre avgift än indexfonder, men klart lägre än rent aktiva fonder.

      Mvh
      Antonios

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...