Ratos sparkar Magnus Agervald.


Idag meddelar Ratos att dess VD Magnus Agervald får sparken. Agervald började på Ratos för ungefär ett år sedan och direkt från start gav han ett svagt intryck. Under resans gång har han inte stärkt den bilden varpå jag inte förvånas över att Ratos nu agerar som de gör.

Ny VD blir dess nuvarande ordförande Jonas Wiström medan Per-Olof Söderberg greppar ordförandeklubban.

Så här uttalar sig Ratos:

- Styrelsen är inte nöjda med Ratos utveckling. För implementeringen av den nya strategiska inriktningen som framtogs under året anser vi att det behövs ett annat ledarskap. Vi anser att Jonas Wiströms erfarenhet och ledarskap passar bättre för den uppdaterade strategin. Ratos, med sina dryga 150 år som bolag, har historiskt verkat under ständig förändring och förnyelse, och detta är än mer viktigt idag, säger Per-Olof Söderberg, ny styrelseordförande.

- Jag ser fram emot en operativ roll i Ratos. Jag och styrelsen tror på den nya strategiska inriktningen. Nu vill jag tillsammans med Ratos organisation se till hur vi på bästa sätt genomför den. Inom portföljbolagens ledningar och styrelser finns viktig kompetens som jag också vill utnyttja för att säkerställa bättre värdeskapande för Ratos som helhet. Mitt uppdrag är tydligt, att öka aktieägarvärdet, säger nye VDn Jonas Wiström.

Länk till Ratos hos Avanza (affiliatelänk)

Info om affiliatelänkar.

1 kommentar:

  1. Du kan inte påstå att Agervald gav ett svagt intryck, han tog ju faktiskt tag i en del surdegar i företaget. Löste in preffarna för att få billigare lånesättning plus kostnadskontroll runt om i bolagen. Vidare la fast ändrad förvärvs/exitstrategi o s v.
    Jag tycker det är synd att A inte fick chansen ordentligt och är ganska övertygad om att det här låg på personkemiskt plan på ett eller annat sätt!

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...