Mitt 2017 som fri - Jag lever på aktieutdelning


Jag lever på utdelningar från min börsportfölj.
Inspiration till det här inlägget fick jag på twitter där jag läste om Alexander och vad aktieutdelning betyder för honom. För andra året i rad har han tagit tjänstledigt och gett sig ut på en härlig resa till strand och värme. Betalt med utdelningar från portföljen.
 Så himla inspirerande. Fantastiska resor och minnen för livet, det är ovärderligt! Alla har olika mål med sitt spar. Vissa sparar till en husbil, andra till ett nytt badrum. Några få sparar för att kunna gå i pension långt i förväg och några gör som Alexander och spenderar utdelningen på upplevelser.

Själv lever jag på utdelningar men det betyder för all del inte att jag sitter på rumpan och bara jäser. Jag lägger gärna tid på en löprunda i naturen och jag läser gärna böcker, tidningar, bloggar osv om börsrelaterat. Att blogga tar sin tid, jag skriver artiklar för externa uppdragsgivare såsom Tradingportalen där jag varje vecka skriver om utdelningsinvestering på ett eller annat sätt. I höst har jag pluggat och det har tagit mycket tid. Nästa år överväger jag att läsa någon kurs också men nu har jag lärt mig att plugga 100 procent tar alldeles för mycket av min tid. 25-50 procent får det bli om jag skall läsa något mer.

Varför läste jag då? Ja apropå att sitta och jäsa så behöver människan göra vettiga saker för att må bra. Medan jag redan har betydelsefulla saker att fylla min vardag med så utforskar jag gärna nya saker. Mitt liv som fri är snart uppe i två år och har hittills varit otroligt givande för mig. Jag har spenderat mer tid med barnen och jag tränar mer. Två saker som betyder mycket för mig. Jag har också engagerat mig i betydelsefulla saker som är givande för både mig själv och andra.
Flera har frågat mig om jag inte skall skriva en bok och medan tanken har slagit mig och jag har all tid i världen att göra det så har jag inte spikat några planer ännu. Det är absolut en sådan där givande sak jag gott kan lägga min tid på framöver, det blir nog en bok så småningom.

Ett av barnen har börjat med en ny sport och jag tycker det är superkul att köra dit och titta på träningen. En stor glädje och något jag gladeligen engagerar mig i. Under 2018 är nog ett barn till redo att börja med samma sport. Jippiiii!
För min egen del siktar jag på att lägga ännu mer tid på min träning nästa år. Springa och gymma oftare och få till en än bättre fysik.

En annan sak jag funderat på och hoppas att få till är att ta mig iväg på fler bolagsstämmor och aktieevent. I år har jag varit på några stycken stämmor och tyvärr tackat nej till flera intressanta event från Erik Penser Bank, Carnegie Fonder mfl. Nästa år siktar jag på någon stämma ytterligare samt att besöka något/några aktieevent.

För mig är min börsportfölj och utdelningar frihet. Jag har tidigare inte riktigt gillat det där ordet men det börjar bli allmänt vedertaget och på sätt och vis är det ju också vad det är. Det är dock inte i betydelsen att man är fri som i att man tidigare var fängslad på ett arbete. Jag är fri att lägga min tid på vad som jag önskar. Jag kan springa en runda mitt på dagen och jag kan läsa en bok när jag känner för det. Mitt arbete som jag hade var jättekul men med många timmar, resor mm var det enkelt att välja bort det till fördel för familjen.

2017 har varit ett spännande år som fri. Jag har gjort intressanta saker och min portfölj har tickat på bra. Under hösten brände jag dessutom inte lika mycket av mina utdelningar då jag fick studiebidrag. Nu ser jag fram emot ett minst lika händelserikt 2018 och ett hyggligt börsår. Även om många av mina utdelningar tickar in oavsett hur börsen går så blir det mer deg om börsen går upp. Exempelvis äger jag ju några vanliga fonder som jag säljer 5-6 procent av för att motsvara utdelning. Om börsen stiger blir det ju mer pengar i kronor och ören av de där 5-6 procenten. Jag är en ganska försiktig investerare och ökar gärna i indexfonder framöver för att hålla nere risken.

Bilden överst i inlägget dök upp när jag sökte på frihet. När jag ser den tänker jag vacker natur och att springa i skogen, det är frihet för mig varpå jag tycker att det är en ganska bra bild.
Nu har jag svamlat färdigt för denna gång.

God jul!

23 kommentarer:

  1. Låter härligt!

    "Under hösten brände jag dessutom inte lika mycket av mina utdelningar då jag fick studiebidrag." Får du inte mer utdelning än fribeloppet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skatten på inkomstslaget kapital som räknas. Jag har en del i vanlig aktiedepå men desto mer i andra depåtyper med schablonbeskattning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag har kanske missförstått fribeloppet.

      Om man får utdelning från aktie- och fondepå samt ISK summerar man inte bara då alla utdelningar eller hur räknar man?

      Radera
    3. Vill du verkligen ha full koll hur det funkar så rekommenderar jag csn.se logga in med bankid då förutsättningarna är individuella.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Räknas ej om utdelningen sker på en KF eller ISK

    SvaraRadera
  3. Inga problem med att ta studiebidrag som ekonomiskt oberoende? Fribeloppet finns ju av en anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inget hinder att ha pengar i aktier och studera. Numera kan man också jobba och tjäna hundratusentals kr och ändå få studiemedel.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Iof, men om du haft pengarna i en vanlig depå som syns på deklarationen hade du inte fått CSN.

      Radera
    3. Tycker det är dags att skippa inkomsttak och fribelopp i garantipension och CSN. Utdelningar i ISK och KF räknas inte in, varför mångmiljonärer kan få bägge utan påverkan. Enbart det som står i deklarationen kan räknas med vilket motverkar syftet med tak.

      Radera
  4. Trecligt och intressant inlägg. Du kanske inte vill gå in på det, men jobbar någon i hushållet, eller lever ni fullt ut på utdelningarna?

    God jul!

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Egon.
      Min fru arbetar.

      God jul.

      Radera
    2. Tack för svar och en intressant blogg!

      Radera
  5. Känner igen mig i din beskrivning av frihet, jag ser också framemot att träna, läsa böcker, se filmer och resa. Jag jobbar forfarande och har inte tid och ork till sånt som jag egentligen vill lägga min tid på men inom 5 år så hoppas jag vara redo. En fråga bara, om det skulle komma ett riktigt ras, tror du inte man skulle bli orolig att planen kanske inte håller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      Tack för din kommentar och en bra fundering. Ett stort ras på börsen påverkar. Beroende på vad man har för strategi och innehav slår det olika. Jag har en del preferensaktier och obligationer som ger en pålitlig utdelning oavsett hur börsen går. Jag har också innehav i några mycket pålitliga utdelningshöjare. Naturligtvis går jag inte opåverkad genom ett rejält ras men det slår inte lika hårt mot mig med anledning av min portföljsammansättning med de innehav jag nämnde.
      Jag oroar mig inte för det, det löser sig.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Underbart att styra upp livet efter ens egen önskan istället för att springa the rat race med offerkofta. Bra uppstyrt Petrusko!😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Hans,
      Tack för din kommentar. Ja det är riktigt gött att kunna göra sådant som betyder mest för mig. Eller varför inte sådant som kan te sig helt meningslöst men det roar mig.

      God jul!

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Låter fantastiskt - Grattis. Är ensamstående och skulle vilja stressa mindre. Kom i kontakt med investering i höstas men behöver mer hjälp att lära mig. Har gått någon kurs och försöker förstå den ekonomiska biten i företag men känns svårt. Har köpt några aktier men haft otur så de har sjunkit men dock inte förlorat så mycket. Antar att det tar lite tid. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jane,
      Tack för din kommentar. Kul att du är igång med investeringar. Börsen går upp och ned över tid och medan man på kort sikt kan ha otur att ens investering backar i värde så går börsen alltid upp på lång sikt. Indexfonder är smart, billigt och i många fall bäst. Det är inte lätt att slå börsen och varför då ens försöka när risken är så stor att misslyckas. Historiskt har börsen gett kring 10 procent årlig avkastning i snitt. Gratisfonder som Avanza Zero och Nordnet Superfonden är en sådan placering som "börsen" alltså.

      God jul!

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Snålgrisarna har ett antal år kvar innan vi ens kan börja tänka på att bli "fria". Största problemet är dock kassaflödet, varje gång vi är lediga ska det resas och hittas på en massa aktiviteter som kostar pengar. Huiamig vad det hade kostat att vara lediga ett helt år. Det mest ekonomiska är onekligen att jobba, du drar in mycket deg och du hinner inte knappt spendera en krona.

    God Jul!
    https://snalgrisen.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisarna,
      Ja det är viktigt med kassaflöde. Så länge man jobbar tickar det in pengar där att täcka utgifter och att köpa mer aktier. Tar man paus från jobbet gäller det att pengarna tickar in ändå.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej om man har ett större innehav som man vill satsa men samtidigt tror att ett större tas kommer inom 5år är det bättre att hålla på pengarna och väl satsa när raset kommer ? Då får man väll mer aktier och mer utdelning om utdelningen är likadan som innan raset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Att tajma marknaden pratar du om och det är det ingen som kan egentligen. Man kan ha tur och träffa rätt men i längden går det dåligt att försöka med det där. Medan man står vid sidan och väntar på nedgång går man miste om avkastning. Om börsen stiger 10% per år i 4 år och sedan rasar 20% det femte året så infaller ju din gissning men du förlorar pengar på att invänta den.

      Eftersom man inte kan tajma marknaden är en god ide att köpa regelbundet i ur och skur.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hej
    Jag blir otroligt inspirerad av att läsa din blogg, tack för det!
    Har du företag då? Där du fakturerar in det du skriver osv?
    Försöker planera och styra upp min egen exit, men just nu känns det som om vi kommer ta det successivt. Minska lönearbetet sakta men säkert.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...