Är du orolig nu? Hur skall börsen gå?


Den senaste tiden har börsen backat en del, det pratas om krasch på bostadsmarknaden. Är du orolig över din börsportfölj?
Varför?
Vad är egentligen din strategi? Om du är långsiktig och investerar i sunda bolag och fonder så betyder enstaka börsdagar eller kvartal ingenting för dig. På mycket lång sikt går börsen alltid upp och om du är just långsiktig är det meningslöst att oroa sig för hur börsen utvecklas på kort sikt. Tänk på det.
Det är lättare sagt än gjort.. NEJ, det där är svepskäl! Är du långsiktig? Sluta oroa dig.

Är du kortsiktig eller om du spekulerar i förhoppningsbolag och eller mindre bra bolag då får du oron på köpet. Fortsätt att oroa dig, det hör till.

Själv sover jag gott om natten. Ingen oro här inte.

22 kommentarer:

  1. Helt rätt!
    Jag sover också gott. Dessutom tycker jag om att handla när det är rea:)

    SvaraRadera
  2. Efter att ha sålt lägenheten i somras investerade jag allt i svenne-banan-fonder. Trots att lägenheten var 60% belånad upplevde jag det inte alls lika psykiskt påfrestande som att följa fonderna. Kan inte låta bli att kolla varje dag. Att se typ minus 10k för dagen gör ont oavsett den förväntade långsiktiga värdeutvecklingen.
    Tar till mig budskapet och försöker slappna av lite..

    /Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med svenne banan menar du index osv?

      Har ingen oro alls längre och jag tror det beror på att jag läst mycket om historisk avkastning och att nedgångar är naturliga o ingår i alltsammans. Som livet i övrigt typ.

      Värre för dom som inte deversifierar eller köper förhoppningsbolag. Men dom vet förhoppningsvis vad dom gör.

      Har själv paniksålt tidigare vid två tillfällen o det har kommit igen. Det är dyrt att vara rädd..



      /Andreas

      Radera
    2. Ja, precis.

      Visst hör det till men OM man skulle kunna minimera nedgångar vore det ju dumt att inte göra det? Funderar i banor om att kliva av/på enligt ma50/200 men pallar nog inte att committa till det så jag låter det vara.

      /Robert

      Radera
    3. Ruskigt svårt att träffa rätt när man går ut och in ur börsen. De som gjorde det korrekt 2000-2002 och 2008 gjorde fantastiskt bra affärer. Alla som försökt efter det har nog gått på minor.

      Radera
    4. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag kikar på min depå varje dag.

      Men för mig är det inte samma sak...

      Jag mår inte dåligt när mina innehav går ner utan tvärt om ser jag det helt enkelt som ett intressant nöje att följa min pengamaskin. Dokumenterar dessutom kontinuerligt hur det går vilket är extra kul.

      Tänk dig någon som samlar på...tåg. Han kommer ju onekligen kika på sina tåg varje dag men inte för att han tycker att det är jobbigt utan för att han upplever ett stort intresse av att göra det.

      That's my feeling.

      Radera
    5. Visst om du kunde, men kan du? :)
      Vad jag läst mig till så är det mer eller mindre omöjligt att tajma marknaden och inget för oss dödliga. Lyckas du är det troligen tur.

      Jag vågar iaf inte. Kanske proffsen kan för enskilda bolag o tom trender men dom är få tror jag.

      Blir svennebanan för min del blandat med rena chansningar :)

      /Andreas

      Radera
    6. Att tajma marknaden är definitivt inget jag sysslar med. Jobbar på att bygga upp antalet aktier så gott jag kan samtidigt som utdelningarna stiger. Självklart köper jag ännu mer om kursen faller då det oftast är tillfälligt för stora och väletablerade bolag.

      Kronan till miljonen

      Radera
  3. Skönt inlägg!

    Jag tror ptecis som du Petrusko. Med sunda välskötta bolag och tålamod kommer chansen att överleva börskrascher och alla möjlig macroekonomiska händelser vara god. Så jag känner ingen oro heller. För att parafrasera Stefan Persson "Jag ser inga hot utan möjligheter."

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Gött där. Det kommer gå bra denna gången också oavsett vad som bjuds för krascher och kriser osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Inte ett dugg oroad. Nedgången från årshögsta är knappt 6 %, knappast ett ras direkt. Vi får se hur det går, oavsett så är det lugnt. Är långsiktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieoutsidern,
      Nej den lilla nedgång som nu varit är verkligen inget stor men har ändå skapat en del oro vad det verkar.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tillskott till pensionen02 december, 2017 00:29

    Eftersom min plan är att fortsätta investera i utdelningsaktier i ytterligare ca 4år framåt tills jag planerar att gå i pension är en nedgång inget som stör mig utan tvärtom ger mig köplägen. Visst kan det vara lite störande ibland när bolaget man köpte igår faller rejält idag på någons sälj rek, men sånt är livet. Men i första hand månads köper jag bolag efter en förutbestämd plan men om något av mina bolag dippar ned lite extra köper jag kanske för några månader framöver i det bolaget. Den strategin funkar för mig och om jag sover dåligt beror det på något annat än börsen.
    med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det låter bra det. Sov gott =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Håller med.
    Lönar sig dåligt/sämre rota med den långsiktiga portföljen, vid en nedgång brukar det bli lite bear och samtidigt försöka fynda till långsiktiga portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Samma här, jag köper jättegärna aktier till lägre pris.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Mitt nysparande går mest in på sparkonto senaste månaderna, men det jg har säljer jag inte. Förutom min Atlas Copco post nånstans runt 300. I efterhand begriper jag inte varför, ångrar mig verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Näe det är svårt det där med att sälja/vikta ned i bra bolag med potential. Jag viktade själv ned Atlas och la in lejonparten i Investor där Atlas utgör en stor del av portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Jag har sparat i aktier sedan 1990 och varit med om uppgång och nedgång. När man står på kraftigt minus känns det inte bra, man har trots allt jobbat hårt för sina pengar men i det långa loppet går det upp igen. Tror dock att nästa lågkonjuktur blir något i hästväg, centralbankerna har minusränta och pumpar in pengar år efter år, vad har de för verktyg när de bistra tiderna kommer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      En ovärderlig erfarenhet att ha varit med om kriser och fortsatt med sitt aktiespar. MEd negativ ränta kan man ju undra hur ekonomin skall pareras framgent men jag tror det går vägen den här gången också.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Minns hur orolig jag var i början :,) Eller jag var orolig över mycket faktiskt. En sak jag var orolig över då jag satte över mina första sedlar hos Avanza var om Avanza skulle skulle gå i golvet och mina pengar skulle bli förlorade.

    Kan inte påstå att jag känner samma oro idag :)
    På något sätt kändes det säkrare att ha allt sparande på banken och att inflationen sakta men säkert åt upp detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kronantillmiljonen,
      Härligt, med erfarenheten minskar/försvinner oron.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...