Oscar Properties säljer tillgångar för att stärka finansiell ställning

Oscar Properties har sålt Lybeck 2, Lybeck 3 och Ladugårdsgärdet 1:51 i Södra Värtan till ett värde om cirka 745 miljoner kronor.

"Vi väljer att avyttra dessa fastigheter då vi vill stärka vår balansräkning och kassaberedskap"

Säger VD Oscar Engelbert och menar på att det kommer komma många bra köplägen framöver och att man nu står redo att ta sig an dem.

Det ligger säkert något i det han säger men det är sannolikt inte den enda anledningen han har till att avyttra tillgångar. Oscar Properties har stopp i kassaflödet och behöver frigöra medel. De har tillgångar att ta utav och de senaste månaderna har vi fått se dem sälja flera utav dem.

2 kommentarer:

  1. Stopp i flödet, vad jag minns från rapporten så var det 85% sålt av pågående projekt (och det var ju inte enbart en lägenhet utan en hel del tusen...)? Det är väl bra att de agerar och stärket upp BR med likvider? Vi har haft fastighetskris i Sverige förr, så jag utgår ifrån att Oscar är något rationell och agerar i linje med bolagets bästa, tills motsatsen är visad.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Investeraren,
      Ja, jag råkade använda ett annat uttryck där än jag gjort tidigare. Kärvar i kassaflödet är mer passande och så jag sagt tidigare.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...