Jag köpte Skistar idag


Jag gillar Skistar på många sätt. De har en vallgrav runt sin verksamhet då det finns flera och stora hinder för konkurrenter. Det är kapitalintensivt och dessutom slänger man inte upp en ny alpinanläggning hur som helst. Jag tycker det är ett bra bolag och dessutom bringar det glädje att äga Skistar med den här fina verksamheten.

Skidor och vinterkul för hela familjen. Jag har ägt Skistar i omgångar de senaste 20 åren och nu är jag inne igen. Ambitionen är att behålla på mycket lång sikt.

Skistar har pressats kursmässigt på börsen en tid nu och en anledning till det är att de från 1/12 inte längre ingår i indexet OMXSB. Detta medför att en rad fonder mm nu säljer Skistar oavsett pris, den skall bara ut ur deras portfölj för att göra utrymme för andra bolag som istället tas upp i indexet.

Jag tackar och tar emot. Jag har gjort ett första köp på 161 kronor och tänker mig att köpa mer om den går nedåt 155 kronor. Redan nu strax efter jag köpt handlas den i 159 kronor.

En annan viktig sak att ha i åtanke är att Skistars utdelning är i december och den är på 5,5 kronor. Beroende på hur man ser på saken kan man ju se det som att man betalat 161 minus 5,5 kronor för Skistar. Eftersom utdelningen snart skiljs av så är det ju nästan samma sak som att ha betalat 155,5 kronor för aktien. Äh, jag krånglar till det. På 161 kronor är direktavkastningen 3,4 procent.

Om du brukar åka till Skistars destinationer bör du äga 200 st Skistaraktier då det ger dig 15% rabatt på liftkort, skidhyra, skidskola för hela din familj. En trevlig aktieägarförmån. Skistar aktieägarrabatt är bara den en bra anledning att äga aktien.

Länk till Skistar hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

12 kommentarer:

  1. Tja Petrusko,

    Gick även jag in detta bolag idag, hoppas på att kunna utnyttja deras fina aktieägarförmån i framtiden när mina barn blivit lite större. Vad jag förstår gäller dock inte rabatten på alla deras anläggningar, eller har jag missat något?

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Vad kul, det är samma här faktiskt att jag hoppas utnyttja rabatten framöver. Planerade en resa till Sälen i vinter men en annan sak kom i vägen. Nästa säsong kanske =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hello igen,
      JAg var snabb där och missade svara på den sista frågan. För oss svenskar gäller rabatten på alla Skistars destinationer. De anger inga begränsningar på sin sajt i vart fall. Jag har skickat en fråga till dem om Norrmän enkelt kan köpa aktien och ta del av rabatten. Skriver om det på bloggen när jag får svar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej igen, frågade då Hammarbybacken inte var listad. Ringde och frågade och rabatten gäller alla deras anläggningar :)

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Ja vad bra att få det bekräftat. Hammarbybacken är för övrigt en kul anläggning. En riktigt bra reklampelare för Skistar.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. En del menar ju att vi inte ens kommer att ha vinter på "mycket lång sikt". Men nu kanske jag övertolkar dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja det är nog längre bort än nuvarande generation. Att svenska fjällen får problem med snötillgång. De har faktiskt bättre förutsättningar än alperna rent vädermässigt vad jag hört.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det kan stämma. Jag tycker rubrikerna kommer upp inför varje Vasalopp, men jag har ingen koll. Mitt vinteridrottande består av löpning, med eller utan snö men aldrig med skidor.

      Radera
    3. Jag tror vi ligger ganska safe även om det är mindre snö nu än för 25 år sedan. Vasaloppet kör ju på betydligt lägre höjd än Skistars anläggningar, om man åker upp till Sälen t.ex. så kan det skilja stort på snömängden i terrängen nere vid kläppens fot i jämförelse mot när du kommit upp en bit mot Lindvallen och ofta ännu mer snö vid Högfjället/Tandådalen. De andra anläggningarna och de i Norge verkar ju också få snö ganska tidigt. Det enda jag kan tycka om man ska nämna något negativt med Skistar är att det kan vara lite bättre när det gäller snöproduktion, vid dåliga väderförhållanden har de svårt att öppna många backar, de är ¨å det sättet ganska beroende av natursnön. Liftkapaciteten skulle kunna förbättras på vissa anläggningar också.

      Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Förstår om det är ett bra företag men själv är jag skeptisk till att äga ett företag där vädret har så mycket att säga till om. Lycka till.

    SvaraRadera
  5. får vi Skistar aktieägarrabatt via alla depåer?
    KF ISK med.
    hur får man rabatten?
    visar jag hela depån tycker dom nog jag är snål ;)

    SvaraRadera
  6. Allting talar (tyvärr) för att jordens medeltemperatur ökar minst 2C, eventuellt 3C under detta århundradet. Det skulle vara den största temparaturökningen på ett par hundratusen år. Sverige kommer att påverkas likt alla andra med väsentligt mindre snömängd. Knappast något som påverkar Skistar här och nu eller ens på fem-tio års sikt. Men om man har som ambition att äga en aktie i bästa fall för evigt (och leva för evigt)..

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...