Jag köpte mer i fonden Xact Högutdelande

Xact högutdelande är en börshandlad fond som ger lite drygt 4% direktavkastning. Läs mer om den i mitt inlägg om just den fonden. Länk till inlägget.

Om bara några dagar får jag in en rejäl slant i utdelning från Castellum. För stunden filar jag på vad dessa skall investeras i och jag lutar nu åt att öka i Investor bla. Jag vill väldigt gärna köpa mer Latour men som jag nämnt tidigare avvaktar jag tillsvidare pga den nästan galet höga värderingen. Latours substansvärde är kring 95 kronor medan aktiekursen är cirka 109 kronor, en premievärdering om cirka 15 procent.

Dyrt dyrt dyrt! Latours värdering går upp och ned över tiden och jag är övertygad om att man får möjlighet att köpa den till avsevärt lägre värdering inom 12 månader. 

6 kommentarer:

  1. Säljer du inte latour för att omplacera när den är så pass dyr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Knytnävsknut,
      Nej, Latour är ett viktigt innehav jag är långsiktig i. Jag agerar inte på det viset i sådana innehav utan fortsätter glatt att äga dem på mycket lång sikt. Nästa gång jag köper kanske kursen står ännu högre men värderingen är lägre isf.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det låter sunt. Det är enkelt att sitta still =)
      Tack för svar!

      Radera
  2. Vad ser du (utöver diversifiering) för fördel med att investera i Xact högutdelare jämfört med att äga aktierna själv i ISK? Du får ju trots allt något högre avgifter (0,3% förvaltningsavgift).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren,
      Det faller på sin egen orimlighet att köpa 50 olika aktier utefter en rad kriterier och sedan omvikta och byta ut ett par gånger per år. Det blir tidskrävande och kostsamt om man inte rör sig med stora miljonbelopp.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Ja, det är värst vad Latour sprungit iväg från substansvärdet nu på sistone. Man är alltid sugen på flera Latour, men det får nog vänta något.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...