Börspodden 206


Igår lyssnade jag på senaste Börspodden och det var ett bra avsnitt. Ingen gäst utan det var ett vanligt avsnitt med Johan och John precis som jag gillar det allra bäst. Det snackas om vindkraft och tro på det. Mekonomen lyfts fram som ett intressant case och jag tror de tar för lätt på det här med elbilar och annorlunda service/reparationsbehov. De avfärdar det helt och menar på att det är ju vindrutetorkare och däck man byter i huvudsak inte motor och växellåda.

Det dröjer nog länge innan det är ett verkligt hot men en större andel elbilar i totala bilflottan i Sverige betyder minskad försäljning av ack så lönsamma avgassystem, service/byte av olja/oljefilter mm försvinner. Visst behöver elbilar nya däck precis som en vanlig bil men det som behöver bytas/repas på en vanlig bil som försvinner på en elbil det ersätts inte av något annat.
På mycket lång sikt är jag därför skeptisk till Mekonomen. På ett antal års sikt kan det kanske finnas potential i aktien och kärnverksamheten. Jag tänker ju mycket längre än så och kan inte släppa det här med avgassystem, olja, oljefilter, tändstift, tändkablar osv.

Precis när de nämner något om att spara för mycket gick min fru förbi och tvärnitade och hytte med fingret; "lyssna en gång till på det där" sade hon. Hon tycker jag borde unna mig mer och inte ha riktigt så stort fokus på aktier osv. Jag kör på jättegamla rullskidor för de fungerar hyggligt. En ny utrustning går bättre men den jag har är ok. Det sitter i ryggmärgen, jag köper inte prylar bara för att jag kan. Det vore nice med en hejdundrandes ljudanläggning till teven men den vi har är helt okej.

Jag drömmer inte om Ferraris, Rolex osv, jag gillar aktier och någonstans tror jag att så som jag känner över ett knippe fina aktier känner kanske de som gillar Rolexar över sina klockor. Men något ligger det ju också i min frus påpekande, jag kan vara för eftertänksam ibland över skitsaker. Tex köpte jag en sportklocka nyligen och velade fram och åter om jag verkligen behövde den innan jag slog till. Så här i efterhand ser jag ju att den kostade bara några tusingar och jag ville ju ha den, inget att fundera över egentligen.

Som vanligt jätteintressant att lyssna till Johan och John, de är duktiga och har intressanta tankar och synpunkter.

Läs mer: Aktiespekulanten Erik Penser och hans rafflande story.

5 kommentarer:

  1. Hm.. ngr tusingar
    många Skanska det :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko. Mina 2 cents: De flesta svenssons har inte råd att köpa ny elbil. Kommer ta lååång tid innan alla Volvo V70s och Ford Focusar är borta ur bilparken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Här ute på landet är det inte ovanligt med bilar som är uppåt en 20 år, så även om nybilsköparna slutar köpa fossilbilar idag är det nog inget problem på säkert en 10-15 år. Därtill ska även elbilar servas, om inte annat så för att behålla garantin.

      Radera
    2. Tjena,
      Jag instämmer. Tror det dröjer länge innan elbilar är en stor del av bilflottan.

      Mvh Petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...