Dollarn backat senaste månaden

Under juni månad har svenska kronan stärkts mot en rad andra valutor och tittar man på dollarn så stod den kring 8,7 kronor i början av månaden mot nuvarande 8,43 kronor. En inte obetydlig skillnad om cirka 3 procent.

Man kan ju använda det till sin fördel och resonera att bolag på amerikanska börsen blivit 3 procent billigare i och med valutan. På lång sikt svajar ju valutan upp och ned och jag brukar säga att det jämnar ut sig i längden. För den delen är det ju inget som hindrar att tänka att en kortsiktig nedgång kan göra USA-köp mer lockande.

Jag äger en del värdepapper noterade i USA och utdelningarna från dem har blivit 3 procent mindre pga valutan vilket är surt men hanterbart. Något jag var medveten om när jag gick in i investeringen, den risken alltså.
Min nuvarande exponering i USD är 14 procent av portföljen vilket är betydligt lägre än jag länge haft. Jag sänkte min exponering för jag inte ville att mina utdelningar totalt sett skulle påverkas för mycket. Något har jag mjuknat sedan dess och samtidigt har dollarn backat beskedligt varpå jag kan tänka mig en något högre exponering än nuvarande.

Vi får se vad jag slår till på framöver, nyligen ökade jag ordentligt i Pfizer och jag är öppen för att köpa mer USA-noterat som sagt.

Annons:
Gör något riktigt bra i sommar och läs böcker. Kolla in Bokus sortiment av böcker inom Ekonomi. Snabb leverans och fraktfritt över 99 kr.

8 kommentarer:

  1. Ligger också tung i dollar, men är inte orolig. Som du säger: det går upp och ner. Fortsätter det ner blir det dock dags att börja kika mer seriöst på dollar-resmål. :D

    SvaraRadera
  2. Har något större andel USD(17%), och hållit mig borta därifrån, och minskat, ett tag just för att jag trott på en sänkning. Verkar som den kommer fortare än befarat dock. Önskar att jag hunnit minska lite till men som du säger över lång tid spelar det inte jättestor roll förmodligen. Har för mig att t.ex Handelsbankens valutaprognos är att den kommer fortsätta nedåt nu gentemot SEK under i alla fall 1,5 år till. Men vi får väl se..
    Tack för all info och kommentarer du delar både här och på twitter!
    /Dan

    SvaraRadera
  3. Själv ligger jag underviktad i dollar, kanske köpläge nu då =)

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko.

    Jag äger ETFs som tex IDV med de större delen av inehaven som handlas i dollar men vars underliggande aktier INTE är dollar.

    Frågan då är om jag tänker rätt när jag tänker att dollarkursen inte borde påverka mig eftersom det underliggande värdet är andra valutor. Fonden äger tex Swedbank så om dollarn går ner mot svenska kronan borde mitt innehav i fonden endast bli värt mer i dollar räknat men det samma i kronor räknat eftersom det är där aktievärdet ligger men i fonden omräknas till värde i dollar?

    Tänker jag rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, så länge fonden inte är valutahedgad

      Radera
    2. Tjena,
      Ja som du är inne på så är det främst fondens innehav som styr värdeutvecklingen. Om innehaven är noterade i andra valutor så påverkar valutan kursen i dollar på fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Kommer själv att vikta upp exponeringen mot US-dollarn framöver. Finns många intressanta bolagen på andra sidan atlanten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieviking,
      Eller hur! Det finns så många fina bolag där borta. Här med förvisso men ändå.

      Mvh petrusko

      Radera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...