Ökat i två fina utdelningshöjare


Idag köpte jag mer aktier i Realty Income (O) och HCP (HCP). Bägge två är fastighetsbolag med bolagsformen REIT vilket innebär att de ej betalar någon skatt och att de måste dela ut minst 90% av redovisat resultat. Hela REIT-sektorn är alltså utdelningsbolag kan man säga, på det viset att de flesta har relativt hög direktavkastning i alla fall.

HCP och Realty Income spelar i en annan division än de flesta andra REITs. De har bra och stabil verksamhet men framförallt; de har lång historik av höjda utdelningar. HCP ingår i indexet S&P 500 Dividend Aristocrats, de har höjt utdelningen i 30 år på raken (gränsen för att kvala in är 25 år).

Realty Income brukar höja utdelningen varje kvartal men har framförallt höjt utdelningen varje år i över 20 år vilket gör att de räknas som en S&P High Yield Dividend Aristocrat, det är bolag från ett bredare index som höjt utdelningen i minst 20 år.

Jag köpte rejält i Realty Income förra gången REIT-sektorn backade ordentligt och nu tycker jag att det är riktigt fint läge igen att ladda på. Det här är förvisso ett såpass fint bolag att man med fördel borde köpa regelbundet i vått och torrt. Jag började köpa igen för någon vecka sedan och köpte alltså fler idag men planen framåt är att köpa regelbundet i denna. Det här är ser jag som ett kärninnehav redan, skall bara komma upp i lite större viktning innan jag klassar om det. Kort förklaring av kärninnehav här: http://petrusko.blogspot.se/p/mina-innehav.html

Både HCP och O har sitt egna management team vilket jag föredrar. Väldigt många andra REITs köper in det som en tjänst varpå man har en ledning som man kan ifrågasätta om de 100% agerar för ägarnas bästa. Bonusar och liknande kan locka till gärningar som ej ligger i ägarnas bästa intresse, ARCP är ett exempel på hur det kan gå. Man ska inte dissa REITs rakt av för att de hyr in management men man bör ha det i bakhuvudet och granska kritiskt, aggressivt förvärvstempo är en varningsklocka.

Som du säkert känner till så gillar jag utdelningar och kallar mig för utdelningsinvesterare men det är inte bara pengarna i näven som gör att jag gillar utdelningshöjare. Det är simpel matematik egentligen, större utdelning är värt mer, aktiekursen kan lagga på kort sikt men på längre sikt i takt med att utdelningen bli högre och högre så stiger också aktiekursen. Det är ju inte bara utdelningen som motiverar det utan vinst (FFO när det gäller REITs) blir ju högre för varje år och driver på aktiekursen.

Inom någon vecka planerar jag öka i ännu en utdelningshöjare fast då blir det nog Johnson & Johnson om den inte drar iväg i kurs.

17 kommentarer:

  1. Hej Anonym,
    Det är möjligt men PSEC är ingen utdelningshöjare och har inget med mitt inlägg att göra. Det bolaget skulle jag inte köpa aktier i.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  2. http://lundaluppen.blogspot.se/2014/02/realty-income-aterbesokt.html

    Har du läst det inlägget?
    Vad tycker du om det han kommer fram till?

    Har du gjort något djupare analys av bolaget?

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Hur hög är direktavkastningen på dagens kurs om man får fråga?

    SvaraRadera
  4. Hej Bangkok,
    Jag har läst blogginläggen av Lundaluppen och de är byggda på att han inte förstår sig på REIT och eller fastighetsbolag. Då han ej förstått skattestrukturen och redovisningsprinciper blir hans slutsats fullständigt felaktig. Jag har för mig att han dessutom hånade dem för att de menar på att de finns till för att berika sina ägare och det får mig att undra vad han tänker att bolaget är till för. I min värld är bolag till för just detta ändamål att generera vinster åt ägarna. Inget att hymla med.

    Realty Income har god täckning för sin utdelning och har en fantastisk fin verksamhet som håller i längden.

    Lundaluppen är en trevlig prick men beträffande Realty Income är han långt ute och cyklar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tjena Stefan,
    Direktavkastningen är drygt 5% för Realty Income och drygt 6% för HCP.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Ok!
    Det han nämner med att det ser konstigt ut under de senaste 4 åren stämmer inte då?

    Berika sina ägare.... det gillar vi alla :D

    Den senaste höjningen av utdelningen var inte lika stor som den brukar vara va?

    Jag tittar på både realty och en annan reit som jag planerar köpa in men jag är lite osäker.

    Mvh

    SvaraRadera
  7. Hej igen Bangkok,
    Realty Income har redan gjort en rejäl höjning tidigare i år och hittills är utdelningstillväxten för 2015 över 3%, det är riktigt bra. De höjer inte lika mycket varje kvartal, ibland är höjningarna små, rentav symboliska.

    Ett bra svenskt alternativ till Realty Income är Castellum. De höjer också utdelningen varje år och har så gjort i närmare 20 år. Där kan man räkna med 5-7% utdelningstillväxt per år. Lättare att förstå sig på också, vanlig bolagstruktur och redovisning på svenska.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag lurar lite på hur prestigefyllt det är att ingå i S&P 500 Dividend Aristocrats? Det jag vill komma fram till är hur rimligt det är att tänka att Realty Income kommer försöka höja sin utdelning några år framöver till bara för att kunna kvala in till ovan nämnda kategori även om allt annat skulle gå lite sisådär?

    Hälsningar,
    Richard

    SvaraRadera
  9. Har du tittat något på NORTHWEST HEALTHCARE?
    Några av dina bloggkollegor talar gott om den. Över 10% direktavkastning just nu. Sen har ju courtaget sjunkit rejält för Kanada nu också.
    Några tankar om den?

    SvaraRadera
  10. Har du tittat något på Northwest Healthcare? Över 10% direktavkastning efter senaste tidens nedgång.

    SvaraRadera
  11. Hej, jag har en sak som jag funderat på vad gäller indexfonder vs utdelningsaktier. I de flest indexfonder återinvesteras utdelningarna automatiskt, så att värdet på de fondandelar man har ökar i värde. Men ifall man vill ta ut utdelningarna ur fonden för att kunna köpa saker, kommer inte innehavet i fonden till slut allt försvinna helt? Eller är det bara jag som tänker fel?

    Jag läser ofta din blogg och funderar ofta på utdelningsaktier vs indexfonder. Har läst på rätt många ställen att man sälja andelarna i fonden motsvarande utdelningen, men som sagt så borde väl inte det funka hur länge som helst. Till slut har man väl sålt av innehållet helt, mendans utdelningsaktierna har man inte rört och fortsätter att få samma utdelning.

    (Sitter på en tfn, så kan vara en del stavfel :) )

    /A

    SvaraRadera
  12. Tjena Richard,
    Det är prestigefyllt att vara en Dividend Aristocrat men bolaget är det på egna meriter över minst 25 år. Ett kvitto på att bolaget är bra. Spekulera inte i om någon fuskar för att komma med, det är uteslutet. Man har redan bevisat sig och vinner inget på "fuska" de sista åren.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Hej Halle,
    jag har ej tittat nära på Northwest Healthcare, delvis beroende på att det är ett kanadensiskt bolag som jag undvikit tidigare pga högt minicourtage och ibland annorlunda regler osv för olika bolag. Jag har delvis inte tittat på dem för jag äger ett bolag jag gillar bättre med inriktning på vårdfastigheter i HCP. Jag föredrar HCP med sina 30 år av utdelningshöjningar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej A,
    Rent teoretiskt skall ju indexfonder stiga i värde på lång sikt men det är ett snitt och innehåller även år med rejält minus. Men rent teoretiskt skulle kapitalet kunna räcka länge om det ökar i värde 10% per år och man efter det tar ut tex 4%.

    I verkligheten blir det inte riktigt så och att ta ut 4% när det backat kraftigt, säg 50% det svider och urholkar kapitalet. Det kan sluta ganska olyckligt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Hej Petrusko! Jag har just börjat läsa din blogg och kommer fortsätta med de då jag tycker den är riktigt intressant. En kanske dum nybörjarfråga är jag funderar på att köpa 20st Realty Income aktier och avkastningen är på ca 5% är de utdelning 5% på varje akties värde vid utdelningen eller hur ska jag räkna för att räkna ut utdelningen? Som sagt kanske dum fråga men jag förstår inte och frågar man inte får man inget veta :P

    Tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning, sebastian

    SvaraRadera
  16. Tjena Sebastian,
    Tack för din kommentar och kul att du gillar bloggen.
    Utdelningen i Realty Income är känd och bestämd sedan tidigare. Nu är den $0,19 per månad och på helår blir det: $2,28. När man räknar fram direktavkastningen tar man då de där $2,28 delat med aktuell aktiepris vilket idag är: $47,61. Direktavkastningen är alltså: 4,78%.

    Nedan är en bra länk med info om amerikanska bolags utdelningar. Där kan man se utdelningens belopp och när den betalas.

    http://www.nasdaq.com/symbol/o/dividend-history

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...