5 minuter med Simone Margulies VD på Axfood

 

Här är en video på 5 minuter med Axfoods nya VD Simone Margulies med anledning av bolagets Q3 rapport. Bra frågor av intervjuare och stadiga svar av Simone. 

Axfoods rapport kom in svagare än väntat igår och aktien som hade en skyhög värdering backade hela 11,5 procent på börsen. En nedgång som jag tycker är rimlig. Aktien är dock fortfarande högt värderar här på kurs kring 240 kronor. Analytikers vinstestimat ligger på cirka 11,7 kronor för 2024 och drygt 13 kronor för 2025. På 2025 års vinst är p/e strax över 18 på kurs 240 kronor. Det där kan komma skruvas ned en aning efter den här rapporten men inga stora förändringar förväntar jag mig. För 2025 är analytikers snittestimat 13,24 kronor för att vara exakt och skulle den justeras ned till 13 kronor så landar vi på siffran jag valt att räkna på.

Jag köpte lite fler aktier igår kring 247 kronor trots att jag anser att värderingen är hög. När den tidigare i år gick under 275 kronor ansåg jag att den tog sig under smärtgränsen för att vara för hög och började köpa in mig så smått igen. Jag har gjort flera köp sedan dess då kursen utvecklats åt "rätt" håll för en rimligare värdering. Här på 240 kronor är Axfood inte skyhögt värderad längre, den är bara högt värderad och det är de värda. De har en mycket stadig verksamhet som tuffar på oavsett konjunktur och de har en bra prestanda/fina nyckeltal. Axfood har gått uselt på börsen i år och det handlar om att värderingen normaliseras. Det må vara ett bra bolag men man kan inte betala vad pris som helst oavsett hur bra det är.



2 kommentarer:

  1. Jag visste faktiskt inte att bolaget har fått en ny VD, Vad får du för känsla av den nya VD:n Petrusko?

    SvaraRadera
  2. Jag hade väntat på en ingång och poff så kom den! Ibland har man tur. Jag köper in mig långsamt.

    SvaraRadera

5 minuter med Simone Margulies VD på Axfood

  Här är en video på 5 minuter med Axfoods nya VD Simone Margulies med anledning av bolagets Q3 rapport. Bra frågor av intervjuare och stad...