Vad är en ETF - Kort video

 

Johanna ifrån Morningstar gästade EFN och pratade ETF:er. Samtalet kretsar kring dess stora popularitet i USA och om de kommer bli lika populära här i Europa. Videon är på cirka 6 minuter och den blev även till en bra förklaring vad ETFer är och hur man som helt vanlig sparare kan resonera kring dem.

Jag gillade videon men vill flika in att det här med "hävstång" inte är en stor grej. I Sverige finns det endast en handfull noterade ETFer varav ett par av dem har hävstång. Visst är det en hög procentuell andel här i Sverige men vi har en outvecklad/dysfunktionell marknad för ETFer (då det finns extremt få ETFer på Stockholmsbörsen ifrån endast ett fondbolag). Ser man i USA eller på tyska börsen där det finns tusentals fonder så utgör de med hävstång en försvinnande liten del. Här i Sverige är det de där Xact Bull/Xact Bear som är sådana där fonder och det framgår tydligt att det är hävstångsprodukter. Inget som döljs i det finstilta.

Det nämndes bara kort det där med hävstång och var ingen stor grej i videon men jag ville ändå flika in min take på det. Johanna resonerar som sagt bra i videon om ETFer. Med en sparares perspektiv. 

7 kommentarer:

  1. Älskar ETFer, speciellt utdelande :)

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Skulle vara intressant med en genomgång av dem nya ETferna du hittade som ännu inte lagts upp på Avanza. Är dom ok eller är dom dåliga?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tror att de kommer komma till Avanza så småningom. De använder en annan lösning för handel på tyska börsen men det löser sig nog. Beträffande fonderna ifrån iShares så vill jag få en uppfattning om dess direktavkastning och det kommer fondbolaget nog inte uttala sig om utan man får vänta in och se. 2-3 st utdelningar vill jag se innan man har ett hum och det tar sin tid eftersom den pyntar kvartalsvis. Om ett år ungefär har man ett hum. Optionsstrategin kan man få viss inblick i genom att titta i fondens innehavsförteckning. Den är helt nystartad men det ser ut som att de under 30 dagar säljer optioner successivt och på så vis fångar upp börsens långsiktiga uppgång till viss del.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack, dyker dom upp kan man alltid köpa en chanspost och testa.
      Äntligen börjar det dyka upp lite alternativ med hyfsad direktavkastning samt att det inte naggar på nav värder tills det inget finns kvar.

      Radera
  3. Jag gillar också utdelare skarpt. Vad anser du om Alm equity pref? Har själv en hel del där pga utdelning på över 10% men anses dessa preffar fortfarande vara för riskabla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sven,
      Jag undviker fortfarande Alm Equity preff. Risken är för hög. Det är dåliga tider för ALM Equity och nu skall de dessutom slås ihop igen med Svenska nyttobostäder som gör ALM ännu sämre och mer riskfyllt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för de goda insikterna. Jag har uppenbarligen tagit högre risk än jag tänkt mig i Alm.

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....