Full utdelning i Fastpartner D

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.



Fastighetsbolaget Fastpartner släppte precis sin bokslutsrapport för 2023 och föreslår en utdelning om 5 kronor per D-aktie. Precis som marknaden hoppats på men ändå varit lite orolig kring. Aktien steg direkt på beskedet. Fastpartner D handlades kring 57 kronor innan rapporten kom och den prissättningen inrymmer oro för utdelningen.

Nu är utdelningsförslaget här och den oron borta.

Jag äger Fastpartner D då jag klippte in ett gäng för några månader sedan när jag bedömde läget såg bättre ut för bolaget och räntan samt att de troligt skulle pynta full utdelning på D-aktien.

Utdelningen på D-aktien betalas kvartalsvis och den blir aldrig högre än 5 kronor. Uppsidan i aktien är således begränsad men inför den här rapporten var kursen nedpressad på oro för inställd/sänkt utdelning. Aktiekursen i Fastpartner D kommer nu normaliseras för att sedan ligga på en nivå där den puttrar runt och bara pyntar utdelning. Så funkar den här typen av aktie med fast utdelning. Akitekursen har normalt sett ingen potential utan det är den höga utdelningen som utgör i princip hela totalavkastningen.

På en kurs om 60 kronor är direktavkastningen 8,3 procent. Just nu kan man köpa aktien till den kursen men kanske är ett snäpp högre än så där den kommer "normaliseras". Det visar sig i sinom tid. 57 spänn kommer vi inte kunna köpa den för i närtid utan någon sorts "krisvärdering".

Länk till Fastpartner D hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

6 kommentarer:

  1. Har du fått utdelningen från jpm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej. Det brukar ta våra nätmäklare ett par dagar extra när de hanterar utdelningar i utländsk valuta. Först imorgon väntar jag mig att kunna se utdelningen på depån som tidigast.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena P, kul att Fastpartner levererar. Funderar på att banta ner min lekstuga med aktier och flytta till utdelande fonder. SEB svenska småbolag C/R och Swedbank Global High Div är ju två jag spanar efter för att komplettera befintligt, dessa torde ju över tid krossa min egen förmåga att välja rätt aktier... ;) C/R bör ligga rätt i tiden när det blir något ljusare tider, Swedbanks känns som en global indexfond fast lite mindre skakig resa. Att de delar ut i slutet av våren är också ett plus. Hur ser du på dessa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Tack för din kommentar. Min tro är att för de allra flesta är det bättre att investera i fonder än att försöka välja aktier själv. De fonder från Swedbank som du spanat på är rimliga fonder och jag tycker du har ett förståndigt resonemang kring detta.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Blurg... ser nu att jag skrev knas. Det är en fond ifrån SEB och en ifrån Swedbank som du spanat på och jag menar att de bägge är rimliga fonder. =)

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Tack för ditt svar. När man tycker utdelningsstrategier är roliga är det lätt att snöa in på aktier. Det är långt ifrån den enklaste övningen för en investerare oavsett erfarenhet/kompetens att navigera mellan aktier med potentiell utdelningstillväxt och stabilare pjäser där tillväxten avtagit men är generösa med sina utdelningar. För min del motiverar utdelningar mer än vanligt fondspar, det blir mer konkret med cashen in på kontot. Så att kraftigt reducera (för närvarande ca 20%) aktiepicking till förmån för bredare indexfonder/etf med utdelning lär bli modellen framåt.

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....