Allison Kirkby lämnar Telia

 


Ingen rök utan eld. Rykten att Kirkby skall sluta har idag bekräftats via hennes avskedsansökan. Hon har varit VD på Telia i cirka 3 år och avser nu börja på BT Group istället. Hon får ett generöst tack för sin insats i ett pressmeddelande utav Telias ordförande Lars-Johan Jarnheimer.

Själv kan jag bara betrakta Telia ur ett aktieägarperspektiv och konstatera att under Kirkbys tid har aktiekursen havererat fullständigt, utdelningen har sänkts. En del tillgångar har avyttrats och en stor del av slantarna har använts till återköp av den egna aktien. Sådana där återköp är tänkta att vara något bra men i Telias fall har det varit pengarna rakt ned i soptunnan. Det har inte stöttat aktien som stadigt tuffat vidare ned.

Telia må vara mindre dåligt i vissa andra aspekter i spåren av Kirkbys insatser men sett till helheten och utvecklingen för ägarna så är ju det här ett redigt bottennapp. Man kan diskutera hur potentialen egentligen är i Telia från första början men det måste inte vara så här uselt som det varit.

När nu en ny VD skall tillsättas är det åter läge att rensa och göra om. Utdelningen som bolaget inte har täckning för kan mycket väl komma sänkas än mer. Jag är inte imponerad över Kirkbys tid på Telia och det hon nu lämnar efter sig. 

Ja, det var mina två cent om beskedet att Kirkby slutar på Telia.



14 kommentarer:

  1. Ja min lärdom är att aldrig titta på DA i ett första skede och är staten storägare stay out.

    SvaraRadera
  2. En sak jag alltid undrat över är hur många som faktiskt var med i Telias IPO och som fortfarande äger aktier från den tiden. Någon som har en kvalificerad gissning?
    Själv har jag aldrig ägt Teliaaktier. Kan dock förstå utdelningsinvesterare som varit ägare.
    Mvh CB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde första handelsdagen efter IPO. Var en bra affär ,😂

      Radera
  3. Vad tänker du generellt om aktien framöver? Är det läge att gå in för att få relativt stabil DA, potentiell uppsida med tanke på dagens kurs, osv?

    Tack som alltid för dina reflektioner

    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Som jag skriver i inlägget har Telia inte täckning för sin utdelning och det är inte otänkbart med en sänkning framöver. Det rimmar ju inte med relativt stabil DA som du nämner.

      Kirkby har gett Telia sitt bästa i tre år och det blev inte bättre än så här. Det säger något om både Telia och Kirkby.

      Jag äger fortsatt en liten slurk Telia och som jag i flera år sagt så är nog det bästa för de flesta att inte investera i bolaget.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Varför finns detta Telia i portföljen? Jag brukar tänka så här. Om jag inte kan tänka mig att köpa mer i aktien? Varför håller jag den då?
    MvH Lars

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det mesta som hänt under Kirkby var sånt som folk sa var oundvikligt innan hon fick jobbet. De gav utdelningar från lånade pengar eftersom vinsten var abstrakt och bestod av andra saker än pengar. En sänkning stod hela tiden för dörren.

    Det enda jag kan komma på som skulle kunna läggas på Kirkbys axlar är försäljningen av Telia Carrier. En verksamhet som faktiskt fungerade.

    Min syn på saken är att hon lämnar ett sjunkande skepp som hon inte kunnat täta.

    SvaraRadera
  6. A point well taken.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  7. Håll er så långt ifrån telecom branchen ni kan! Det kan se lockande ut med hög utdelning men det är bara en value trap. Telecom bolagen har jättehöga kostnader i investeringar och väldigt svårt att ta ut högre priser från kund.

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte om det är rätt, men tycker ändå att det verkligen börjar likna ett fint köpläge i aktien. Efter avyttringar, investeringar i framtidens nät och en mediadel som på något sätt skall antingen skall knoppas av eller säljas, så kommer det se bättre ut framöver. Jag tror vi är på bottennivåer idag. Utdelningen kan möjligen sänkas något, men ändå motsvara runt 8 procent ändå. När investerinspukeln vänt ned, prishöjningarna kickat in så kommer kassaflödet öka = höjd utdelning. Jag tror aktien inom 5 år står runt 40 kr, delar ut runt 2,5 - 3 kr. När alla är som mest negativa, då är det ett starkt köpläge oftast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte tar fel så är det en frekvensauktion i höst. Det bästa är nog att avvakta tills den är klar och se hur marknaden reagerar.

      Radera
  9. Hej Petrus, har du tanker om Tele2? De verkar ha straffats hårt på kursen men har inte samme strukturella utmaningar som Telia har tycker jag (ingen media del). Lider kursen i sympati med Telia tror du eller finns det problem i Tele2 som jag kanske inte har sett?

    SvaraRadera
  10. Denna Pet innehåller bara looser aktier undvik följa honom och tänk själv! Du kan mycket bättre! Anledningen är att han är otrolig dålig säljare. Han ofta envis och blind vägrar acceptera sina dåliga köp och stannar kvar länge tills blir alldeles sent med stora förluster. Titta bara på hans portfölj, hälften är såna att borde inte ens äga idag. Han under åren sålt bara en efter en med stora förluster när blivit tvungen. Först massa pref-aktier, sen Castellum, Cibus, WPC, JnJ och nu Telia och sen blir Tele2.
    Han ofta ljuger när han säger har liten post eller redan såld. Han lurar bara sig själv eller de som inte läst hans strunt tidigare. Det är tragiskt se en person efter senaste 5-6 åren med börsen bara trampat och har inte lärt sig något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är transparent med min historik och prestanda. Går att följa många år tillbaka via bla min årssummering. Du häver ur dig osanningar till viss del.

      Visst stämmer det att jag äger och har ägt aktier som gått dåligt. Ingen gör enbart utmärkta investeringar. Då kan man definitivt ana lögn om någon påstår sig inte göra några fel. Det gället att ha sina risker under kontroll och göra lite mer rätt än fel.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....