Sålt mina sista Heimstaden preferens

 


Jag har sedan tidigare sålt lejonparten av mina Heimstaden preferens till stor förlust när aktien stod en bit över 20 kronor. Den sista slurken som jag nu skeppade iväg sved så klart även om det inte var så mycket pengar.

Det är bra tillgångar Heimstaden äger men bolaget står för utmaningar kopplade till finansieringen. Det kan nog lösa sig helt okej i slutändan och preferensaktieägarna kan nog klara sig. Jag väljer att avstå den här exponeringen och sålde idag den sista lilla slurken som sagt.

Nu har det blivit några bottennapp i år och min portfölj ligger långt efter storbolagsindex som stigit kring 12 procent i år. Breda börsindex är upp kring 8 procent medan min portfölj med utdelningsaktier som banker och telekom mm harvar en bit under 4 procent plus för året.

Det är inte min grej riktigt att investera i turn around case om vi nu kan kalla Heimstaden för det. Oavsett skall det ju till ändrade förutsättningar för att den jordfräsen skall komma loss ur gyttjan.



1 kommentar:

  1. Ja, det är lika bra sälja. Man vet inte hur mycket man kan vänta av utdelning i hårt belönade fastighetsbolag. Har skrivits mycket om detta bolag sant corem och sbb i DI. Jag sålde även mina Cibus och Np3. I Cibus fall tog man in pengar, för att kunna betala utdelning. Inte hållbart när det kommer bli än lägre ränteteckningsgrad vid refinansiering. NP3 även de högt belönade. Jag köpte istället Handelsbanken A, Volvo b, Swedbank där förväntningar om högre utdelning än de aktier jag totalt sålde. Alltså ingen minskad utdelning men betydligt säkrare. Ät inte intresserad i nyemissioner i fastighetsbolag, utan årliga utdelningar

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...