Omvänd vinstvarning ifrån Volvo

 


Igår kväll skickade lastbilstillverkaren Volvo ut en omvänd vinstvarning för det första kvartalet 2023. Preliminära siffror pekar på prestanda betydligt bättre än marknadens förväntningar. Omsättningen blev preliminärt 131,4 miljarder kronor och ett rörelseresultat om 18,4 miljarder kronor.

Aktien stiger som en raket idag med en uppgång om bortåt 9 procent i skrivande stund.

Själv har jag ingen direkt exponering i Volvo som jag tycker är ett bra bolag. Via investmentbolaget Industrivärden får jag dock en hygglig exponering i bolaget.


Volvo är det största innehavet i Industrivärden och för varje hundring man har investerat i investmentbolaget får man runt 30 kronor exponering i lastbilstillverkaren Volvo. Industrivärden brukar handlas till 10-15 procent substansrabatt varpå man får mer exponering i underliggande bolagen. De senaste veckorna har investmentbolagen generellt handlats upp till högre värderingar och just nu handlas Industrivärden kring 8 procent substansrabatt. Det är alltså en högre värdering än vanligt men jag tycker det är helt okej. Det är en acceptabel substansrabatt för en färdig portfölj med kvalitetsbolag. Visst kan man ha åsikter om Ericsson men skit i den lilleputten som bara utgör 4 procent i Industrivärdens portfölj. Om man nu ogillar Ericsson alltså. Det är ingen favorit för egen del men jag är inte rakt av emot bolaget.

Jag har funderat på att investera i Volvo vid några tillfällen men landat i att nöja mig med min exponering jag får via Industrivärden.



7 kommentarer:

  1. Om det skulle bli en kraftig dipp i Volvo-aktien (pga generell marknadsoro eller andra faktorer) och den söker sig under 200kr igen, skulle du finna den tillräckligt attraktiv då för att investera?
    Vänligen,
    Sebastian

    Ps. Det här är inget jagade för att få köp-rek, jag äger redan Volvo B-aktien och inväntar tålmodigt på att den ska kylas ner efter dagens raketåkning. Satt på köpknappen när den var nere vid 190kr häromveckan, men beslutade att avvakta på Q1-rapporten. Typiskt.

    SvaraRadera
  2. XACT Sverige har 5% Volvo B :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Ja precis och i Aktiespararna Direktavkastning väger Volvo också cirka 5 procent. I Xact Norden Högutdelande väger Volvo kring 3 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Sålde mina Volvo igår dumt nog :D Men får vara glad att förlusten i kronor på de relativt få Volvo-aktierna vägs upp i pengar med att Industrivärden-aktier jag äger ökar mer än jag förlorade i kronor. :)

    SvaraRadera
  4. Rolling Rockvideos,
    Bra då tycks ingen som kommenterar på denna blogg göra några förluster. Man tjänar pengar på aktiemarknaden gärna runt 10 procent över tid. Keep up the good work.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  5. Du exponerar dig i Volvo via Industivärlden, men du får inte Volvos utdelnngar via Industrivärlden. Det förvånar mig att Du inte äger Volvo p.g.a. utdelningarna. 2021, 2022 & 2023 har Volvo delat ut totalt 51,5 kr, vilket är ca 25% av aktievärdet.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  6. Industrivärden handlas till 7% rabatt, så du kan se det som att du får Ericsson-skvätten gratis! Plus Alleima.

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...