Abbvie har backat sedan årsskiftet

 


Förra året sålde jag mina Abbvie och tog hem en fin vinst. Det var inte att potentialen saknades utan handlade om en ändring i portföljen som passade mig där och då. Abbvie var ett litet innehav för mig och jag ville minska antalet bolag att följa. Den där "rensningen" är sedan länge avklarad och jag har följt bolaget något sånt där trots att jag inte äger det längre. Jag gillar Abbvie, jag tror på bolaget och jag saknar det i portföljen.

Vid årsskiftet stod aktien kring $165 men har backat nästan 10 procent sedan dess och handlas nu i $146. Marknaden har handlat ned aktien på oro för ökad konkurrens på vissa preparat. Sedan tidigare känd patentutgång samt oro för ökad konkurrens för Botox. Abbvie har en fin pipeline med nya preparat och har gång efter annan visat att de kan parera patentutgångar, lyfta fram nya preparat, ny försäljning osv. Jag är inte orolig.

För 2022 har bolaget guidat en vinst per aktie om $13,84 - $13,88. För 2023 är analytikers snittestimat $11,69 vinst per aktie. Om drygt en vecka; den 9 februari presenterar Abbvie sin bokslutsrapport för 2022 och med den förväntar jag mig bolagets egna prognos för 2023. Den är förmodligen ungefär som analytikers förväntningar.

På en vinst om $11,69 handlas Abbvie nu till p/e 12,5.

Utdelningen höjde de nyligen med 5 procent från $1,41 till $1,48 per kvartal. Direktavkastningen är således på cirka 4 procent och den senaste höjningen var 51:a året i följd varpå Abbvie kan titulera sig Dividend King. Så länge har inte Abbvie varit börsnoterat men de ärver historiken ifrån Abbot labs som de delades ut ifrån för cirka 10 år sedan.

Värderingen är rimlig och jag är lockad att köpa tillbaka min stek i Abbvie. Rapporten som kommer om drygt en vecka kan få aktien att röra sig mycket åt endera hållet; tex om prognosen för 2023 är lägre än marknadens förväntningar. Jag är inte intresserad av att spekulera i kursutveckling en enskild kvartalsrapport varpå jag kan tänka mig att investera före såväl som efter rapporten. Min tro på bolaget i långa loppet kommer med stor sannolikhet inte förändras stort på en rapport. Om jag köper, när jag köper har jag inte klart för mig här och nu. Jag gillar Abbvie och äger det gärna igen.



4 kommentarer:

  1. Otroligt svårt att avgöra om man ska sälja eller köpa bolag som gått som tåget, speciellt större kvalitetsbolag. Har gjort misstaget innan och sålt fina bolag som gått bra för att plocka hem en vinst. Inget fel med det, men man ska kanske inte försöka överlista börsen. Bra bolag kanske tappar kortsiktigt, men för den tålmodige finns mer att hämta, både i kurshöjning och utdelningar. Gäller såklart inte alla bolag, 3M är en stor besvikelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snållgrisen,
      Ja 3M har verkligen blivit en stor besvikelse. De ena problemen efter de andra dyker upp och eller förvärras för bolaget. Det ser ut som det kan dröja länge innan 3M tar sig ur frysboxen. Att jag sålde 3M är däremot inget jag ångrar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för uppdateringen! Jag skalade av lite när den stod på 165 i december då jag tyckte direktavkastningen började bli tunn. Har börjat köpa på mig lite mer igen nu.

    SvaraRadera
  3. Tack för info. jag har funderat hela veckan på vad som hänt. Jag sålde en del före jul när den tenderade att bli för stor i portföljen. Men nu är det lockande att köpa in sig.

    SvaraRadera

Cibus Q1 rapport 2024

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag släppte fastighetsbolaget Cibus sin rapport för det första kvartalet 2024. Verksa...