NCC får ny storägare

 


Igår kväll gick det via FinansInspektionen ut ett flaggningsmeddelande i NCC att storägaren Nordstjernan minskat rejält i antal aktier och röster i byggbolaget NCC. Idag har jag snappat upp att norska OBOS förvärvat aktier och nu äger 6,5 procent av kapitalet och 23,1 procent av rösterna i NCC.

OBOS är aktiv ägare i sektorn sedan tidigare och är största ägare i byggbolaget Veidekke.

Om detta kan man ha tankar så klart. Förväntar sig säljaren medioker kursutveckling härifrån och tycker det är bra säljläge? Kanske det. Bra att veta är också att Nordstjernan under en tid satsat på att diversifiera sin portfölj som varit tung i byggsektorn. Oavsett är de uppenbarligen bekväma med att sälja på de här nivåerna.

Man kan ha tankar om det här nya ägandet och vad det betyder för NCC. Det är många år byggbolaget underpresterat nu och att det kommer in en ny storägare som kan utveckla och stötta bolaget kan tänkas vara positivt på sikt.

Efter affären är Nordstjernan fortfarande största ägare i NCC med 8,93 procent av kapitalet och 24,31 procent av rösterna.

Själv äger jag inget byggbolag för stunden och jag tror det kan vara tufft för byggsektorn en tid framåt. Det skulle kunna ses som ett bra läge att köpa in sig i sektorn för den långsiktige. Att köpa när det är dystert och nedpressat och vänta ut ljuset i tunneln. Jag har övervägt att göra en trippel likt jag gjorde med bankerna om och när jag eventuellt går in i bygg igen. Att köpa och likavikta NCC, Peab och Skanska. Inget jag har i plan för stunden dock. Tanken bakom den där trippeln är att sprida risk, få sektorexponering, undvika att råka välja fel bolag vid cherrypicking. Den är nog inte lämplig i alla sektorer/case men för de tre bankerna och de här byggbolagen kan jag resonera att det ändå är tre vettiga bolag. Speciellt för bankerna där jag redan köpt trippeln. Här i byggsektorn kan man ju ha sina synpunkter kring NCC och dess usla prestanda men de har i grunden förutsättningar att bli bra och den dagen de blir det kommer aktiekursen piggna till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...