Corem "misslyckas" med emission av obligationer

 


Häromdagen meddelade Corem att de avsåg ge ut nya obligationer och lösa in ett gäng utestående. Idag meddelar bolaget att de "drar tillbaka" erbjudandet. Så här skriver man i ett pressmeddelande:

"på grund av rådande marknadsförhållanden. Corem kommer inte genomföra den föreslagna nya emissionen av gröna seniora icke-säkerställda SEK-obligationer."

Vad det egentligen handlar om är att de inte kunnat genomföra obligationserbjudandet till en rimlig räntenivå. Det är dyrt nu för fastighetsbolagen att ge ut obligationer och Corem förväntade sig sannolikt inte någon fyndnivå men när de nu ställer in erbjudandet kan man tolka det som att det blev än sämre än de vågat tro.

Marknaden är sedan tidigare oroade kring fastighetsbolagens möjlighet att finansiera sig samt till vilka nivåer de kan finansiera sig. Den här inställda emissionen av Corem obligationer sätter press på bolagets aktier. Investerare är rädda och säljer ned kursen.

I skrivande stund är Corem b ned cirka 3,5 procent.

Corem preferens är ned cirka 3 procent.

Jämförelsevis är fastighetsindex just nu ned 0,39 procent för dagen.

6 kommentarer:

  1. Ja det är ett trist läge för fastighetspapper i allmänhet, det finns väl i princip inget bolag som klarat sig undan räntesmockan. Jag tänker som så att är man långsiktig finns det inte speciellt mycket att oroa sig för, om man har investerat i de större drakarna. Mindre bostadsutvecklare lär få det kämpigt. Jag investerar främst i preffar för kassaflödets skull, och är inte orolig (än).

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur tror du om fastighetsfonder generellt nu? Sentimentet är ju nattsvart för fastigheter, de flesta fonder har gått ned cirka 40-50%. Tänker att man slipper enskilda bolagsrisker och brukar ju vara när det är nattsvart som det är bra att köpa långsiktigt? Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Givet att man är mycket långsiktig tror jag det blir en bra deal att börja investera i en fastighetsfond nu. Jag gillar PLUS fastighetsfond. Alla fastighetsbolag har backat kraftigt. Många av dem är bra bolag men inte alla. Via en fond sprider man risken och undviker att "råka" välja fel bolag.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har du kvar dina Akelius D? Mina är borta!
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mackan,
      Nej jag passade på att sälja mina Akelius D när kursen var upptryckt av att storägaren köpte mycket aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Nu är det bra köptider och fastigheter är väldigt billiga. Men både räntor och inflation kommer gå ner och då blir fastigheter populära igen. Jag tycker även bolag som Tele2 och en hel del verkstad ser billigt ut. Elux, SKF, Volvo och Sandvik. Tanka fett!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...