Lyft blicken!

 


I år har börsen gått uselt men sett över en 2-årsperiod har en vanlig svensk indexfond avkastat 11,5 procent per år. Det inkluderar alltså årets sopiga börs. 

Investera långsiktigt och ta del av börsens goda avkastning.

Bilden ovan visar historisk avkastning för Xact Sverige som på 10 år presterat 11,23 procent årlig avkastning. Under de där 10 åren har det rymts både bra och dåliga börsår.

Deppa inte över årets dåliga börs. Se det snarare som något positivt på det viset att du får mer för pengarna när du investerar nu. Det viktiga är att fortsätta investera, att vara investerad.

11 kommentarer:

  1. Sant! Belöningen kommer1 Mackan

    SvaraRadera
  2. Skulle du kunna berätta hur din boendesituation ser ut?
    Hur ser din belåningsgrad ut etc, varför jag frågar är för att jag själv ligger i valet o kvalet om att sälja av en del från portföljen för att betala av lite på bolånet, jag har gott om kassaflöde så kan egentligen behålla portföljen och bara fortsätta amortera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Jag bor i hus och har låg belåningsgrad, under 50%. Gillar att ha det så i ett riskperspektiv.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Petrusko, äger du bil? Om fallet, känner du att det ger värde i ditt liv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja jag äger en bil men jag cyklar helst. Jag gillar inte bilar utan har den för att familjen behöver det. Sitta på r*ven och trampa på en gaspedal är ju knäppt när man kan sitta på en cykel och trampa för egen maskin. Mina cyklar ger mig glädje och stort värde.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det där skriver jag under 100%. Mycket likt, upptäckte den på riktigt när C19 kom och började jobba hemifrån.

      Radera
    3. Isåfall undrar jag vad det är för cykel som ger denna glädje? Märke, modell och komponenter. 🙂

      Radera
  4. När det ser tungt ut gäller att inte gripas av panik och sälja, vilket ju känns psykologiskt rätt på något sätt, utan jag försöker köra med strutsmentalitet tills det blåst över. Och nyinvestera så hårt jag kan såklart. När det vänder är det bättre med fler aktier än färre!

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko
    Har isk här.har börjat köpa lite aktier men konmer inte vara fullinvesterad
    När året är slut.
    Skulle man tjäna på att flytta pengar från isk konto till vanligt konto?

    SvaraRadera
  6. Man kan också glädja sig åt den avkastning diversifieringen med utländska innehav har gett i år. De USA- och Kanadabolag jag har ligger totalt sett en bra bit över nollstrecket, medan de svenska mestadels ligger under. En del är såklart valutaeffekt som säkert kommer tillbaka och biter en någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Ja det har gått att få avkastning på annat håll i år. Jag har en del USA i portföljen och det har presterat bra. Det jämnar ut resan lite det där med olika sektorer, länder, valutor osv.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...