Cibus återkallar sitt konstiga utdelningsförslag

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Cibus förslag till utdelning resulterade i många funderingar och missförstånd bland dess ägare. Jag var inte jätteimponerad över utdelningsförslaget och är helt okej med att de nu kastar det i soptunnan. Istället kommer de vid extra bolagsstämma föreslå ett helt vanligt utdelningsförslag som folk begriper sig på och uppskattar.

Cibus kommer kalla till extra stämma och i den kallelsen kommer alla detaljer men det är inga konstigheter egentligen. Glöm allt vad du hört om D-aktie och lägg på minnet att utdelningen skall bli 0,99 euro riktiga pengar istället för det konstiga ursprungliga förslaget. De hinner inte föreslå och genomföra den här ändringen innan utdelningen i april men de fixar så att vi totalt på ett år får 0,99 euro.

Så här skriver bolaget i ett pressmeddelande:

"Efter diskussion med Bolagets större aktieägare står det klart att det i nuläget saknas tillräckligt stöd för införande av stamaktier av serie D genom ändring av bolagsordningen och fondemission. Styrelsen har därför beslutat att återkalla förslaget om fondemission samt förslaget om ändring av bolagsordningen med innebörden att Bolagets befintliga aktie inte kommer att byta namn till stamaktier av serie A och att aktieslaget stamaktier av serie D, inte kommer införas."

Inte det proffsigaste man varit med om men heller ingen big deal. Det blir bra det här.

Länk till Cibus hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

15 kommentarer:

  1. Alltså va? Haha, detta var ju dagens skratt. Man blir väldans nyfiken på hur genomarbetad den här idén var från början 😁

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja så där lagom imponerad blir man =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej det skulle vara intressant att veta hur du resonerar kring en eventuell stagflation i ekonomin! Med tanke på alla dessa luftpengar som USA har tryckt upp så är ju inflationen ett faktum detta kunde man väl räkna ut redan förra året när man fick läsa att 80% av alla dollar som någonsin tillverkats skapades under corona hysterin. Många erfarna investerare som tex Ray Dalio förutspår en börsnedgång på ca 70-90% och ungefär som wallstreeet kraschen 1929.
    Skulle vara bra om du kunde ta upp detta viktiga ämne någon gång i närtid.
    Tack för en finfin blogg följer dig varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag instämmer kring denna önskan! Corona lock downs och den efterföljande massproduktionen av luftpengar tror jag kommer visa sig vara långt mycket skadligare för världen än själva viruset. Jag sa detta redan när lock downs infördes och det ser ut som att jag kommer att få rätt till slut...finner dock ingen glädje i att få rätt för det här ser ut att gå åt skogen.

      Skulle uppskatta din syn på inflationen.

      Radera
    2. Hmmm..om du o anonym tror att undergången är runt hörnet, då hoppas jag att ni säljer era innehav omedelbums, väntar tills 70-90% av värdet är borta på börsen o sen går all in.

      Enkelt, för er som vet menar jag. Precis som y2k, kalla kriget, Corona, fastighetskrascherna x2, ozonlagret, överbefolkningen, surt regn, peak oil, Kosovokriget, Greklands ekonomi ca 2016, EU, USAs regering som stängde 2018-isch.

      Ber om ursäkt för min dryghet kränker någon, men jag har en viss poäng med ovan.

      Radera
  3. Mycket nöjd med detta! Då kommer en årliga utdelningsökningen på 5% att baseras på 0,99 euro och inte ett på det föreslagna lägre värdet.

    SvaraRadera
  4. Pinsamt, ja man häpnar. Tur man endast en liten stek i cibus har.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte aktieäkare i Cibus men jag uppskattar att företag ändrar sig när det visar sig att de har fel. Alldeles för ofta går det prestige i dåliga idéer och de ska genomföras till vilket pris som helst.

    SvaraRadera
  6. Tusan också! Jsg som ville ha d aktier i cibus. Oseriöst att dra tillbaka förslaget. Hoppas de väljer att notera d aktier ändå? Vet du petru?
    / Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar jag med! Försöker ha en portfölj med endast preffar. Man vet vad man får.
      Petrusko, vad tror du?

      Radera
    2. Tjena,
      Om jag inte slarvade när jag läste så kommer de återkalla förslaget om det nya aktieslaget D-aktier. De kommer alltså inte kunna ge ut några sådana aktier då. Som läget ser ut nu är det alltså ett nej inga Cibus D-aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag som delägare i bolaget är mycket nöjd över detta, är allergisk mot D-aktier och preffar. Sen om det är seriöst eller inte att föreslå för att sedan dra tillbaka låter jag vara osagt. Kan anses vara svajigt men även seriöst att lyssna på delägare som inte gillar upplägget.

    SvaraRadera
  8. Bra att de lyssnar in och ändrar. Cibus är ett av mina största innehav som jag kommer hålla i länge framöver.

    SvaraRadera
  9. Glad Påsk Petrusko och andra läsare,
    Sitter som påskdagsnöje och kikar på Slate Grocery REIT, kan kanske vara ett komplement eller alternativ till Cibus? Lägre skuldsättning, högre yield (6,6% och också månadsutdelning). Stabila hyresgäster som Walmart och Kroger och dessutom en uthyrningsgrad som verkar takta uppåt de senaste två åren.

    https://www.slategroceryreit.com/sites/default/files/q4fy21_sgr_mda_vfinal.pdf

    Klart intressant tycker jag, eller missar jag något? Någon annan som kikat på Slate? Input?
    Allt gott,
    Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonas,
      Jag har inte spanat närmre på Slate Grocery REIT. Jag vill minnas att de inte har uteslutande dagligvaruhandel som hyresgäster utan även en hel del annat på gott och på ont. Det är ett tag sedan jag kollade på den, jag kan minnas fel.

      Mvh petrusko

      Radera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...