Köpte mer storbank igår

 


Jag har köpt regelbundet nu i krisbörsen och igår gjorde jag en trippel. En trippel i storbank blev det när jag ökade i Handelsbanken, SEB och Swedbank. De är väldigt lågt värderade nu då de fallit extra mycket nu i de här oroliga tiderna. Så brukar det faktiskt vara, att bank ratas extra på börsen vid minsta orolighet. Jag tycker mig sett det mönstret för både de svenska och amerikanska bankerna.

För att hålla risken nere och då de är bra alla tre har jag valt att investera i dem alla tre och likavikta dem dessutom. När jag fyller på gör jag det med lika stort belopp i dem samtidigt. Värdemässigt är just nu Handelsbanken lite större i min portfölj men det är främst för att den inte backat lika mycket som de andra två och att jag köpte den lite senare kanske.

P/e-tal en god bit under 10 och fet direktavkastning med potential till höjningar de kommande åren. Ja det är ett trevligt case i mina ögon. Nej bankerna kommer inte bli en raketinvestering men de lär inte bli den värsta typen jordfräs heller. Det är sunda bolag med starka finanser och okej outlook. Något som passar min försiktiga investeringsstrategi. Jag söker nämligen inga raketer utan investerar i sunda, rimliga bolag. Rimlig avkastning är vad jag siktat på i många år och det har jag fått också. Att hitta nästa raket är svårt medan rimlig avkastning är desto mindre svårt att finna.

Swedbank har rejälast direktavkastning på strax under 8 procent. SEB har strax under 6 procent och ett utlovat aktieåterköpsprogram som kommer boosta kursen och nyckeltal per aktie framledes. Handelsbanken har också strax under 6 procent direktavkastning och en mycket stark finansiell ställning. De har ett stort återköpsmandat som de avser förnya vid stämman och de kan nog tänkas nyttja det under året. Genom att göra det blir effekten likt i SEB att aktiekurs får en stöttning och nyckeltal per aktie stärks på sikt.

Storbank är inte hett. De har inte den mäktigaste potentialen. Det är rimliga bolag med hygglig potential framöver. 

8 kommentarer:

  1. Hej, jag har också alla tre bankerna som små poster, köpta under dippen -20 med lågt GAV.
    Håller med dig om att det är rimliga avkastningar och ser de nästan som obligationer fast med bättre avkastning än sådana!

    SvaraRadera
  2. Äger inte Swedbank men SHB och SEB är innehavande. Tyvärr har Finland en hög källskatt annars hade jag rekommenderat Ålandsbanken starkt. Äger även Avanza som en liten krydda.

    SvaraRadera
  3. Varför är inte Nordea med? Iof finskt numera, men hög DA och stabilt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nordea är ett finskt bolag och som sådant tillkommer andra regler kring beskattning. Jag klarar mig utmärkt utan Nordea även om det också är en stor och bra bank.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Petrusko - varför har du inte köpt Nordea? /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Nordea är ett finskt bolag och som sådant tillkommer andra regler kring beskattning. Jag klarar mig utmärkt utan Nordea även om det också är en stor och bra bank.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko. Upptäckte din blogg nyligen och plöjer genom alla dina insiktsfulla inlägg för att som total nybörjare skaffa mig kunskap innan jg vet vad jag ska stoppa mina slantar i.Min fråga lyder: När du köper dessa tre storbanker är till en ren aktiedepå eller isk?
    Tack för en utmärkt blogg som även en lekman kan förstå
    Mvh Roffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Roffe,
      Tack för din kommentar och kul att du hittat hit. Jag hoppas kunna bjuda på inspiration och kunskap kring börs och spar.

      Jag köper alltid svenska innehav på ett ISK. Det är krångelfritt när det kommer till att deklarera/skatta då det löses genom en schablonbeskattning. Man behöver inte hålla koll på sina anskaffningsvärden och rapportera in till Skatteverket utan det löser sig automatiskt då mäklaren rapporterar in värdet till schablonskatten.

      Så länge börsen går hyggligt är det även okej storleksmässigt på skatten jämfört med en vanlig aktie och fonddepå. Politikerna är tyvärr på och kluddar med det där och har i ett par omgångar lagt på mer skatt på ISK vilket är en osäkerhetsfaktor och försämring men man får bevaka det och byta när det blivit ytterligare försämringar. De har ett mindset att börsen alltid går upp och resonerar kring högre skatt. En skatt som alltså tas ut alla år även de åren när man förlorat jättemycket pengar på börsen.

      Tillsvidare är ISK okej.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...