Investor först med bokslutsrapport

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Bland mina portföljbolag är det Investor som är först ut med bokslutsrapport. Den 21 januari släpper de den och det är i samband med den rapporten som de meddelar utdelning. I många år har utdelningstillväxten blivit stadigt lägre i Investor. De har nämligen höjt sin utdelning med samma belopp år ut och in. 1 krona höjning varje år innan de splittade aktien. De första åren innebar det en mycket god utdelningstillväxt medan nu de senaste åren en mer medioker kring 7-8 procent.

Samtidigt har börsen gått starkt och aktiekursen stigit rejält vilket lett till att Investors direktavkastning blivit väldigt låg. Kring 1,5 procent direktavkastning nu för utdelningen Investor pyntade under 2021.

Under 2022 hoppas jag att det blir året då de rycker upp sig och presterar en högre utdelningstillväxt. De får gärna dunka in en feting om bortåt 15 procent höjning. Högre än så var utdelningstillväxten när de började höja 1 krona per år för många år sedan.

Länk till Investor hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

4 kommentarer:

  1. Typsnittet i logotypen har blivit fulare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag har svårt att bestämma mig om jag gillar nya loggan eller inte men helt klart verkar såväl Investor som flera andra investmentbolag hottat upp sina hemsidor. För några år sen såg de förbannat trötta ut
      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier


      Radera
    2. Fonten kommer växa på en precis som aktiekursen ;)

      Radera
    3. Jag irriterar mig redan på att man börjar med liten bokstav. Alla egennamn skall börja med stor bokstav.

      Ha en bra dag

      //Krusse

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...