Rekordeliga tips för att bli bättre på att läsa böcker.

 

So yeah, jag snubblade in på den här videon på Youtube. Aldrig har jag sett snubben förut men jag gillar honom och videon starkt. På cirka 15 minuter levererar han i videon riktigt bra tips på hur du läser snabbare, minns det du läser mm. Jag trodde inte jag skulle se hela den här videon när jag klickade på den men det är bra tips och snubben är underhållande. 

Apropå böcker så har jag precis läst färdigt två stycken.

Meningen med Landet av David Jonstad. En bekant till författaren fixade ett ex åt mig och när jag läste om boken blev jag intresserad så jag nappade. Mycket kortfattat handlar det om ett storstadspar som flyttar till landet och driver gård. Det är mycket gård och bonde tänkte jag i början varpå intresset falnade men jag gav den ett gäng sidor till vilket slutade med att jag nöjsamt läste hela boken. Större frågor än att vara bonde avhandlas i den här boken. Det är tankar kring det liv i lever, vad vi värdesätter och lägger tid på. Jag gillade den. Det är en snabbläst bok på under 200 sidor. Länk till boken hos Bokus nedan:

https://www.bokus.com/bok/9789177751724/meningen-med-landet-min-vag-till-ett-jordat-liv/

Livslängd av Dr David Sinclair. Den här gubben är en av de absolut främsta forskarna i världen på bla  åldrande och livslängd. För ett tag sedan såg jag ett klipp med honom på Youtube och blev mycket fascinerad. Det finns otroligt mycket material med honom på Youtube och poddar osv och man kan få ett bra grepp om budskapet i dessa. Man måste inte läsa boken alltså men vill man fördjupa sig så är boken attans bra. Dr David Sinclair har funnit flera faktorer som drastiskt ökar vår livslängd. Några av dem är saker vi kan göra här och nu och handlar främst om kost och motion medan andra saker är på nördnivå med DNA, molekyler osv men mycket intressanta. Enligt honom är det inte långt borta innan vi drastiskt kan förlänga antalet goda levnadsår. Jag fann den här boken mycket intressant bla för att Sinclar med vetenskap förklarar en extra dimension av saker jag känt till sedan tidigare som tex hälsofördelar med periodisk fasta. Han lägger även fram ett grymt case för varför det är bra att utsättas för kyla. Att genuint få frysa, det kickar igång överlevnadsprocesser i oss och får vårt DNA att reparera/bygga nya celler. Ja jag förklarade det där fritt ur minnet. Det är så klart ypperligt förklarat i boken. Spana in honom på Youtube och/eller läs boken. Det här är bra. Biblioteken i min närhet har den här boken både som fysisk bok och E-bok och det tippar jag att just ditt bibliotek kan ha också så checka in det. Nedan är en länk till boken hos en bokhandlare.

https://www.adlibris.com/se/bok/livslangd-varfor-vi-aldras-och-varfor-vi-inte-maste-gora-9789189139893 

Det här inlägget är lite off topic då jag vanligtvis skriver om börs och finans men jag tyckte den här videon var attans bra och jag läser ofta böcker på ämnet finans. Efter att ha sett den här videon blev jag dock intresserad av att läsa en go story framför facklitteratur som jag brukar läsa.

4 kommentarer:

  1. Tack Petro,
    Jag liksom dig sällan läser vanliga böcker men ämnen såna gillar jag mycket och tackar för tipset. Jag ska kolla vårt bibliotek. ;-)

    På tal om tips: Om du gillar detta ämne, gissar jag att du bör även tycka om boken "Hjärnstark" av Anders Hansen. Om du inte har läst redan, rekommenderas stark. Du kan boka via biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar och för ditt utsökta boktips. Jag har läst Hjärnstark av Hansen och fann den mycket intressant. Att ha den i "bagaget" var extra givande när jag läste Sinclairs bok. De pratar delvis om samma förehavanden emedan Sinclair förklarar ytterligare vad det faktiskt är som sker, varför det blir så där bra när man motionerar osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Spännande, tack för tipset !

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko,
    En fråga/önskemål helt utanför aktuella ämnet:
    Jag tror det finns många som jag skulle uppskatta om du gör en jämförelse mellan alla aktuella Pref- resp D-aktier utifrån bolagets belåningsgrad, hur säkrare ena är mot den andra osv..
    Samtidigt din syn på dessa aktier gentemot räntor, hur tror du dessa grupp påverkas av ev räntehöjningar och i vilken grad bör man förvänta sig påverkas? Hur du själv reagerar? Är det Pref-aktier säkrare än D-aktier i en räntehöjning eller man bör känna "otrygg" i alla dessa sorts aktier?
    Som sagt jag tror det blir het ämne för diskussion och kan många vill höra dina tankar.
    Ha en bra dag,
    Petter

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...