Det är bättre att betala för kvalitet

 


Här kommer en kort story om mina stekpannor. Jag tröttnade nyligen på dem, ja teflonpannor alltså. Nu är inte detta inlägg specifikt om teflonpannor men som ett exempel tjänar det syftet. I flera år har jag köpt dessa pannor som gått sönder efter 1-2 år. Det har varit olika sorter och pris men det har slutat på samma vis att de släpper teflon i botten efter bara något år.

Att köpa ny stekpanna vartannat år är slöseri med både mina och naturens resurser. Tiden spenderar jag också mycket hellre på annat än att köpa stekpannor. 

Jag har nu gått över till gjutjärn och livslängd för en sådan är sannolikt ett par generationer.

Fastna nu inte i detaljer kring teflon och om jag använt prylen fel eller om gjutjärn är kass osv. Låt det vara så och följ med i ett resonemang i generella termer.

I mycket här i livet är det så att det kan vara bättre att betala för kvalitet. Ett högt pris kan visa sig billigare/bättre i längden. En kvalitetsgryta håller kanske längre. Ett par dyra handskar i prima kvalitet kanske varar i flera år medan ett par billiga snabbt slits ut och slängs. Rejält virke till nya altanen kostar mer men blir stadigt och håller längre.

När det kommer till börsen och investeringar har detta tankesätt ett fräckt uttryck: "Buy quality cry once". Med det menas att ja det svider att betala ett högt pris men det kommer förmodligen ingen svidande överraskning senare när man väl äger kvalitetsbolaget.

Likt de billiga stekpannorna som går sönder finns det ofta en anledning varför börsbolag har en väldigt låg värdering.

Var inte rädd för att betala för kvalitet.

14 kommentarer:

  1. Jag antar att du inte har storköpt Dividend Sweden? Den aktien haussas som bara den i divere FB-grupper över aktiesparande och utdelningsaktier.

    Håller me dom stekpannor, dock tycker jag inte om gjutjärn då de är tunga som bly och maten bränner lättare fast (vår är väl inte så inoljad som den borde vara). Vi har dock en stor gjutjärnswok som är använd kanske 10 år, bästa pryl som finns. Dock har det börjat lossna små smulor/bitar i bottnen på denna, osäker vad det är för något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Nej Dividend Sweden är fullkomligt ointressant för min del. Ett litet bolag på en liten lista. De har inget track record och framstår som ett förhoppningsbolag. Kanske de finns kvar om 20 år och faktiskt visat sig vara bra men jag chansar inte på dem i dagsläget.

      Små pluttbolag utanför stockholmsbörsen är generellt sett inte något för vanliga småsparare. Sådana bolag kan spekulanter få för sig själva. Tyvärr är det väldigt vanligt att män köper sådana här bolag i hopp om snabb rikedom. Oftast blir det ingen sådan, snabb rikedom alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Du kanske behöver bränna in olja på nytt i pannan om det fastnar när du steker. Viktigt att efter diskning (om du använder diskmedel, använd väldigt lite) se till att pannan blir torr och sen täcka pannan med ett tunt lager olja.

      Rekommenderar de här 7 underhållande minuterna om hur man på bästa sätt tar hand om sin gjutjärnspanna --> https://www.youtube.com/watch?v=yGSDqXjoAsM

      Radera
    3. Halvt offtopic, men här kommer en mycket bra genomgång av olika typer av stekpannor och deras olika användningsområden. https://feeders.se/2020/07/25/stekpannor/

      Radera
  2. Gjutjärn är beprövat o bäst. Använder inget annat. Teflon är kasst o som du konstaterat, går sönder.

    SvaraRadera
  3. Inget diskmedel i gjutjärnsstekpanna! Finns lättviktsgjutjärn från Ronnebybruk, man kan ju ha en mindre om den blir för tung....
    Kvalitet lönar sig alltid! Om man dessutom är gravid får man faktiskt lite gratis järn har jag lärt mig, och det kan ju i och för sig vara bra för de flesta. Teflon i magen låter inte gott, det är bra att Du peppar oss att tänka till!

    SvaraRadera
  4. Är som med aktier då. Dyrt och hög kvalitet brukar löna sig. Essity och Astra idag:-).

    MvH Lars

    SvaraRadera
  5. Kina plast är väldigt hög kvalité. Det tar ibland decennier för naturen att bryta ner. Vilken annan produkt håller så länge till det priset?

    SvaraRadera
  6. Köper emellanåt en teflonpanna för att hålla igen på flottet och blir alltid lika besviken och återgår till min Skeppshults-gjutjärnspanna.

    Förutom längre livslängd har den dyrare produkten förhoppningsvis bättre funktion vilket är minst lika viktigt. Högre status på den dyrare produkten kanske tilltalar någon men jag bryr mig inte.

    Betalar t ex gärna mer för ett duntäcke än ett fibertäcke även om livslängden skulle vara den samma.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar resonemanget, men verkar rätt ensam om att applicera det på Latour!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja det finns ju gränser för hur högt pris man kan betala. Ett alldeles för högt pris tar bort en stor del eller all avkastning. Latours värdering går inte berättiga med en förnuftig analys.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Det skriver jag under på. Jag snickrar mycket, men är inte proffs. En av maskinerna köpte jag som 15-åring, och den fungerar fortfarande. Dyr då, men värd varje öre. Finns tom reservdelar till den. Så mitt tips till hemmasnickaren. Köp bättre kvalitet, köp en maskin med sladd isf ettbatteritillallamaskiner, och köp inte så många olika. Förr dög det med yxa, hammare, såg och ett stämjärn :)

    Eller hyr på Hygglo #sparadkrona

    SvaraRadera
  9. Köp en elbil så får man kvalite istället för bensin/dieselbilar. Elbilar håller länge med 30-50% färre komponenter. Batteribyte efter 25-30 000mil. Win.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...