Ränta på sparkonto juli 2021

 


Vanligt sparkonto är inget smart alternativ för ett långsiktigt spar pga den låga avkastningen men de flesta av oss har behov av någon sorts buffertspar och till det är kontot utmärkt. Förra året flyttade jag mitt buffertspar till Avanza och deras sparkonto+ via Resurs. Räntan var då lite högre än SBAB där jag hade pengarna innan. De senaste månaderna har jag fått ett mail varannan vecka ungefär från Avanza om att Resurs sänker räntan. Ja kanske varannan vecka är en nätt överdrift men baske mig inte långt ifrån. De har nu sänkt räntan i flera omgångar ända ned till 0,25 procent.

Det var en halvlång utläggning om mitt buffertspar och statusen hos Avanza. Den skrev jag för att mynna ut i följande.

SBAB har i dagsläget kring 0,5 procent ränta på sitt sparkonto. Jag har mitt bolån hos dem och kanske har jag fått 0,05 - 0,1 procentenheter extra ränta på sparet men det är ändå 0,4 - 0,45 procent ränta om man inte har lån där.

Att skapa nytt konto hos dem och flytta pengarna är snabbt och enkelt. Om man nu överväger flytta. Själv har jag inte flyttat tillbaka mitt buffertspar till SBAB ännu. Jag funderar kring hur jag skall göra och överväger ett nytt upplägg. En liten del av min buffert omsätter jag varje månad varpå det är smidigt för mig att ha den hos Avanza. Kanske jag delar upp det och har en liten slant hos Avanza och resten hos SBAB.

Såklart finns det än bättre deals än SBAB och 0,5 procent men man får värdera de olika aktörerna och dess risk/seriositet osv. Statliga SBAB har jag stort förtroende för medan jag gärna undviker vissa aktörer även om de omfattas av insättningsgaranti. Konton utan insättningsgaranti bör man undvika. Det finns en hel del skruttbolag där ute och det är inte fritt från fiffel och båg.

Likt mycket annat är det en god ide att jämföra regelbundet och det är enkelt att byta. 

5 kommentarer:

  1. Hej petrusko.
    Hos Avanza har jag tidigare växlat mellan Collector - Nordax - Santander beroende vem som för stunden haft högst ränta för den 5-10%-iga likviden jag brukar ha.
    I år har alla sänkt successivt och ligger idag lika, på frustrerande låga 0,35%.
    Har därför successivt för över halva likviden till lågvolativa HY-företagsobl. fonder av olika inriktning från Spiltan, Case, DNB, Lannebo och Simplicity.
    De har givit 9-15% avkastning på ett år.
    Haken är dock att jag måste ha örnkoll på utvecklingen, till skillnad från med ett sparkonto, med tanke på vad som hände mars-2020...

    SvaraRadera
  2. Luna - 1% upp till 100k
    Komplett bank - 0.85%

    Båda med bank garanti, skulle aldrig acceptera halv ränta som alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med. Förstår inte varför folk väljer andra alternativ med lägre ränta. Även "Rocker" har 0,85 %

      Radera
  3. Jag köpte D aktier känns som pengarna ligger bättre där.

    SvaraRadera
  4. Försvinner inte sparkonton utan insättningsgaranti till årsskiftet?

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...