Pris på preferensaktier vid högre ränteläge

 


Idag har jag twittrat om preferensaktier vid högre ränteläge och det slog mig att alla har ju inte twitter varpå det nu blev ett blogginlägg också. För cirka 7 år sedan deltog jag i noteringen av Akelius preferensaktie till 300 kronor styck. Utdelningen om 20 kronor gav en direktavkastning om 6,6 procent. Den svenska 10-åringen stod i strax under 2 procent.

För 10 år sedan deltog jag i noteringen av Balder preferensaktie till 250 kronor styck. Utdelningen om 20 kronor gav en direktavkastning om 8 procent. Den svenska 10 åriga obligationen stod i cirka 3 procent.

Förr eller senare kommer ränteläget bli högre men den viktiga frågan är hur högt. Just nu är räntan historisk låg och kan stiga en hel del utan att för den delen anses vara hög. Ovan noteringar nämner jag som en måttstock på preffar och D-aktier vid ett annat ränteläge än nuvarande.

Jag är inte orolig för högre ränta. Min tro är att vi har relativt låga räntor länge och ett sådant scenario rymmer högre ränta än nuvarande skitlåga nivåer. Vi har nu tecken på högre inflation och stigande räntor men det viktiga är som sagt hur högt och man kan tillägga hur snabbt. Betydligt högre ränta kommer inte som en blixt från klar himmel ena dagen till den andra.

Nedan är ett relevant inlägg som handlar om hur preferensaktier och D-aktier värderas.

https://petrusko.blogspot.com/2015/06/introduktion-till-preferensaktier.html

3 kommentarer:

  1. Själv hoppas jag dessa tider kommer igen, får jag 8% på en preff eller D-aktie utgiven av ex. Sagax, Akelius eller Faspartner är jag fullt nöjd med att bara köpa dessa och plocka ut delar av utdelningen och delvis leva av. Det ger ju avkastning i linje med börsen historiskt.

    SvaraRadera
  2. Du har ju skrivit inlägg om hur preffar funkar tidigare och att preffar korralerar mer med ränteläget än börsen. Om räntan stiger, sjunker priserna på preffarna och DA ökar om jag förstått det rätt. Är du inte orolig att värdet på preffarna då ska minsa i framtiden? Även om DA ökar på de nya nivåerna har du ju köpt preffarna till ett högre pris och de tappar i värde?
    Mvh
    Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emil,
      Det är precis så preffar funkar att om räntan stiger så sjunker aktiekursen. Det är något man kalkylerar med. Om man som jag inte tror på avsevärt högre ränta i närtid är det ingen stor smäll man behöver räkna med. På tex 5 års sikt får man summera alla utdelningar och kursutveckling och se till totalavkastning. En investering i en sådan här tillgång har en lägre förväntad potential än historiska snittet för börsen.

      En mindre kursförlust är alltså ingen stor deal i det stora hela när man ser till totalavkastningen på flera år.

      Mvh P

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...