Jag köpte fler NP3 preferens

 Annons: Innehåller reklamlänk till Avanza.


Jag gillar fastighetsbolaget NP3, hur de presterar och dess strategi. Nyligen släppte de rapport som uppvisar fortsatt bra prestanda. Förvaltningsresultat stiger och likaså substansvärde. De äger en portfölj fastigheter av olika slag norrut i Sverige i huvudsak. Största delen av hyresintäkterna kommer från kåkar i Sundsvalls kommun. Det är kontor, butiker, lager, industri, en salig blandning kan man säga. På gott och på ont. Det är inte den finaste samlingen fastigheter men de har gjort sin grej riktigt bra. Storägare i bolaget är ett desto mer känt fastighetsbolag nämligen Sagax. De äger kring 20 procent av röstvärdet i NP3.

Belåningsgraden är cirka 55 procent vilket är lite högre än större mer mogna fastighetsbolag. Så skall det vara också. De behöver växa till sig och det gör man snabbare med lite högre belåningsgrad. Det är fortfarande en acceptabel nivå. Skulle de ligga över 60 procent och preferensaktier uppe på det så vore det väl högt.

Sammantaget finner jag således deras preferensaktie angenäm. Jag äger den sedan tidigare och köpte idag en slurk ytterligare för 32,25 kronor stycket. Utdelningen är totalt 2 kronor per år vilket ger en direktavkastning om cirka 6,2 procent. Relativt ränteläget och andra preffar är det okej. Likt de flesta andra preffar pyntar de utdelning kvartalsvis och den senaste var nu i maj. Nästa utdelning får vi i augusti.

Länk till NP3 preferens hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

2 kommentarer:

  1. Fick kurslarm på 33 kr. på Heimstaden igår som jag har bevakat en tid. Slog till och köpte ett knippe till kursen 33.30kr. NP3 pref har jag haft en tid nu i portföljen.

    SvaraRadera
  2. Cibus ger utdelning varje MÅNAD, mums

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...