Procter & Gamble har pyntat utdelning i 131 år - Höjer nu för 65 året i följd

 Annons: Innehåller reklamlänk till Avanza.



Den amerikanska konsumentvarujätten Procter & Gamble höjer utdelningen med 10 procent och markerar 65:e året i följd av höjningar. Kvartalsutdelningen höjs nu till $0,8698 från tidigare $0,7907. På årsbasis summerar den nya utdelningen till $3,4792 vilket på aktiekursen $135,11 ger en direktavkastning om cirka 2,6 procent.

Procter & Gamble äger en rad superstarka varumärken vars produkter vi regelbundet köper när vi är i mataffärer som tex ICA och Hemköp. Varumärken som Pampers, Gillette, Vicks mfl.

Det här är ett bra bolag i mina ögon och jag tror de kan fortsätta i många år till att generera cash till en höjd utdelning. Butikers egna varumärken kan ses som ett hot men det är ett större problem för varumärken och produkter med en svagare marknadsposition än fallet för Procter & Gamble. Det är alltså inte marknadsledarna som har det kämpigast med butikernas EMV, det är snarare de som är tex 5:e största varumärke/produkt.

Bra bolag blir sällan billiga och speciellt så för amerikanska jättar som Procter & Gamble. För nästa år är analytikers snittestimat en vinst per aktie om $6,04. På nuvarande aktiekurs ger det p/e 22 ungefär. Inget fyndpris direkt men Procter & Gamble brukar handlas till en "hög" värdering. 

Länk till Procter & Gamble hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

7 kommentarer:

  1. Hej Petrusko, tycker du P&G hör hemma i en långsiktig utdelningsportfölj? Och finns det någon specifik anledning vi inte hittar bolaget i din portfölj? För låg omsättning- och vinsttillväxt? För högt värderat? Stort tack! /Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Christian,
      Tack för din kommentar. Jo jag tycker att PG är en rimlig långsiktig investering. Särskilt så i en utdelningsportfölj. Det är ett bra bolag och värt att betala ett "högt" pris för det IMO.

      PG skulle jag gott kunna tänka mig att äga. De har alltid funnits där på min radar men har ännu inte tagit in det. Det finns många bra bolag och man kan ju inte äga alla.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Problemet är att PG är konstant övervärderad. Futtiga 2.6% DA och anemisk utdelningstillväxt. Som en marginellt bättre statsobligation...PG kommer säkert tuffa på men det känns som att dess bästa dagar ligger i backspegeln.

    SvaraRadera
  3. PG kommer att prestera troligen bättre kommande 10-20 år än Essity. Bara byta Essity mot PG.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Tänkte fråga hur du ser på aktiekursen nu? Du har tidigare skrivit att du tycker den är för dyr (160kr tror jag du sa att smärtgränsen var för dig). Jag har själv köpt på mig varje månad sedan april förra året och Cibus är mitt största innehav.

    Mvh
    Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta, kommentaren hamnade på fel sida. Skulle såklart vara under ditt senaste inlägg om Cibus.

      Radera
    2. Tjena Håkan,
      Jag har själv pyntat upp till lite drygt 160 kronor för Cibus. Det kan verka dyrt sett till substansvärdet idag men om man har ett mycket långsiktigt perspektiv och väger in bolagets tillväxtpotential så kan det mycket väl bli en utmärkt investering. Jag tror det och frågan är om inte nuvarande kurs om 175 spänn funkar den med. Visst gör det skillnad men det är inte helt avgörande på 10 år om man pyntar 165 eller 175 kronor för aktien. Det främsta är att bolaget fortsätter att prestera. Att substansvärde och utdelning per aktie stadigt ökar. Jag vågar betala 175 spänn för Cibus.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...