Hädanefter hanterar Avanza utländsk källskatt i KF rimligt

 


Avanza är attans bra generellt sett men en sak har dragit ned helheten för dem och det är hanteringen av utländsk källskatt i kapitalförsäkring. Det har de hanterat på ett pinsamt dåligt sätt. Många av oss äger aktier i USA och därifrån har Avanza hela tiden fått all skatt i retur. Vissa äger danska aktier och där har det krånglat och Avanza har inte fått tillbaka den skatt som dragits. Historiskt har de löst det genom att ge alla lika lite tillbaka. De har tagit pengar från de som äger USA-aktier för att ge till de som äger danska.

Nu blir det ordning på torpet och Avanza kommer hantera det på ett sätt som jag föreslagit och pushat i flera år. Det kommer hanteras individuellt där vi med tex USA aktier får vår skatt i retur medan de som äger danskt mög får skylla sig själva. **Uppdatering: Ja det ser ut som att Avanza avser hantera danska skatten bra också. Läs i länken nedan.**

Avanza kommer även fixa till de åren som de hanterat uselt. De kommer hantera det enligt det här nya förfarandet. I flera år har vi fått allt mindre utav den utländska källskatten tillbaka och förre året var vi nere på 85 procent. Vi som äger USA-aktier kommer nu få åter det som Avanza slirat med under flera år. Ni med danska aktier.... ja ni blir utan och hädanefter bör ni överväga att äga danskt via Nordnet som fixar det där utan problem.  **Uppdatering: Även Danmark är med i listan som Avanza avser fixa 100 procent åter**

Läs mer om det hela hos Avanza och kolla vilka länder som funkar respektive inte funkar i länken nedan.

https://www.avanza.se/kundservice.html/3594/utlandsk-kallskatt-debiterad-pa-forsakringskonton-2016-2017-och-2018/


Jag gillar Avanza och tycker de är väldigt bra generellt sett. Den här grejen med utländsk källskatt har varit dålig för kunderna och mig personligen. Med anledning av dessa två faktorer. Att Avanza är bra i övrigt och att både jag och andra kunder hanterats på ett dåligt sätt har jag valt att stanna och fightas för att det skall bli bättre. Nu är det bättre och jag är fortsatt nöjd kund.

19 kommentarer:

  1. Hej P

    Stort tack för ditt engagemang i frågan. Tror du som högprofilerad sparare är en bidragande orsak till en efterlängtad ändring.

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara instämma, tack Petrusko!

      Vänligen Annelie

      Radera
  2. Mycket bra nyhet! Bra att de fixar från Finland och Norge också som har högt sin källskatt till 35% respektive 25% i år!

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående, väldigt bra att du engagerat dig i detta Petrusko!
    /Tom

    SvaraRadera
  4. Säger som Gert Fylking när litteraturpristagaren (Nobel) annonserades: Äntligen!

    Själv har jag Nordnet sedan några år, men har några gamla hundralappar att vänta från Avanza.

    SvaraRadera
  5. Stor tack till denna info, det har verkligen värd bevaka din blogg :-)
    Märklig en sån stor nyhet har Avanza inte skickat per meddelande till alla kunder! Tur du skrev här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, ganska dåligt faktiskt. Det kunde de gott gjort.

      Radera
    2. Alexander på Avanza17 mars, 2021 22:24

      Hej! Angående kund-meddelanden kommer det skickas ut kundcentermeddelanden till alla berörda Avanza-kunder under morgondagen!

      Radera
    3. Så verkar det inte ha blivit :/

      Radera
    4. Avanza har inte skickat något än till kunderna. De troligen har problem med detta och det är bara strunt Avanza pratar. De har inte gjort ett dugg och kan inte heller skicka ngt till kunder. Suck...! Besviken på Avanza igen. :(

      Radera
  6. Underbar nyhet Petrusko! Hoppas verkligen att de fr.o.m nu alltid ser till att fixa detta på det allra bästa sättet. Blev väldigt glad att läsa detta!

    SvaraRadera
  7. Stort tack, men måste erkänna att jag började fundera om det var 1:a april :)

    SvaraRadera
  8. Stort tack Petrusko!

    SvaraRadera
  9. Stort tack Petrusko!

    SvaraRadera
  10. Bra att du bidrog till detta Petrusko

    SvaraRadera
  11. Ja detta med källskatten och hur man svänger hit och dit med superräntan är två saker som jag inte vet hur många gånger jag skickat meddelande till dem om. det är bra att vi är många som engagerar oss i frågan, först då brukar bolagen agera. Det är goda nyheter att de äntligen tar tag i denna dåliga hantering och gör rätt från början. Kanske kan vi även se att de släpper på Limited Partnerships igen, samt vissa ETF-er som jag saknar. Den som spottar på en sten...

    SvaraRadera
  12. Tack Petrusko!

    bra nyhet! nu väntas det också att källskatten ska gå tillbaka fortare och inte behöva vänta 3 år. Någon nyhet om det?

    SvaraRadera
  13. Det är verkligen på tiden att Avanza börjar lyssna på sina kunders önskemål. Jag tror att relativt många personer som har utländska aktier har sökt sig till andra aktörer. Utbudet av marknader har varit skralt, utbetalning av källskatt har varit katastrofal och courtagekostnader för utländska aktier har varit långt ifrån det billigaste alternativet.

    Med allt detta sagt tror och hoppas jag att Avanza fortsätter att förbättra sig. Detta är dessutom ett bevis på hur viktigt det är att lyssna på sina kunders önskemål.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...