Världens befolkning 11 miljarder år 2100

 


Grafen ovan visar en prognos över världens befolkning fram till år 2100, framtagen av FN. Jag tittar ofta på bla den här utvecklingen när jag funderar kring investeringar. Förvisso lever jag nog inte år 2100 men det är inte grejen. Grafen ovan visar att världens befolkning stadigt kommer bli fler. Om bara 30 år är vi cirka 2 miljarder fler än idag. Samtidigt ökar välståndet snabbt. De som tidigare inte hade råd med en tandborste har det nu. De som tidigare hade råd med tandborste och söndagsmiddag får råd med Viagra och fredagstaco.

Många verksamheter gynnas av den här utvecklingen. Att vi blir fler och att vi i högre grad får råd med saker tidigare generationer inte haft.

Jag äger tex Johnson & Johnson som uppfann det första mensskyddet för en evighet sedan. Det blir snabbt fler människor som har möjlighet att köpa deras produkter.

Senast idag köpte jag fler Essity som tillverkar bla blöjor och toapapper. Även de en vinnare på den här trenden. År efter år ligger den här trenden och gör sitt till ökad omsättning och vinst. Så klart kan man inte ligga på latsidan och håva in pengar, då blir man uppäten. Om de här bolagen fortsätter att göra sin grej bra så har de som sagt medvind utav de här trenderna.

Bolagen jag nämner ovan är riktiga tråkbolag med väldigt basic produkter men det är grejer som fyller ett behov. I många fall ett behov som finns där oavsett konjunktur och händelser i världen. Det kvittar nästan vad som händer så slutar vi inte köpa toapapper mm.

Det är en tydligare faktor och koppling för sådana här tråkbolag än vad det är för techbolag. Teknik kan ändras snabbt och så klart var den här trenden i ryggen även för mobilkungen Nokia för drygt 10 år sedan när de var störst och bäst. Teknikskifte mm kan snabbt förändra spelplan. På toapapperfronten händer det inte grejer lika snabbt och det är som sagt ett enklare case att koppla befolkningstillväxten med toapapper.

8 kommentarer:

  1. Ett annat tråkbolag som jag köpte idag är Glaxo SmithKline. Europas J&J. Köpvärt nu, direktavkastning på 6% och mycket bra i pipelinen.

    SvaraRadera
  2. Man kan ju vara negativt inställd också. Världens folkrikaste land, Kina, har världens långsammaste befolkningstillväxt. I Japan och hela Europa är befolkningstillväxten negativ. USA ligger på omkring 0,5% per år. Befolkningsökningen globalt är faktiskt bara 1%/år. Och inom 50 år räknar FN med att befolkningen når sitt maximum, för att vid århundradets slut börja minska. Att vi ska nå 11mdr människor bygger helt på att man i alla beräkningar gör antagandet att Afrikas befolkning kommer att explodera de närmaste femtio åren och gå från 1,3mdr människor idag till 4,5mdr. Alltså en ökning på 240%. Så ska man göra investeringar utifrån befolkningstillväxt så är det i princip bara Afrika man ska investera i på lång sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vi har ju rikedomslyft I Kina och Indien med flera. De får råd att köpa helt andra varor än förut.

      Radera
  3. Så du tror alltså inte att toalettpappersbruket kommer att sjunka iom att fler installerar underlivsduschar och generell standard ökar med bättre och bredare tillgång till ren kranvatten?

    SvaraRadera
  4. En annan intressant vinkel är att gruppen äldre kommer öka. Äldre är storkonsumenter av offentliga tjänster som hemtjänst, medicin, städning m.m. Detta är en kostnad för välfärden men en vinst för privata bolag.

    SvaraRadera
  5. När kommer nästa OT inlägg? :D det var ett tag sedan sist

    SvaraRadera
  6. Vi får väl hoppas att även företag som jobbar med hållbarhet, miljö, ren energi etc får lite att göra, annars, för vår planets överlevnad kommer nog fler länder än Kina att införa barnbegränsning. Ska alla leva som man i snitt gör i USA och Kina, ja herregud... Musk, snabba på med dina koloniseringsplaner av Mars.

    SvaraRadera
  7. Många folk ur tillväxtgrupper, t.ex. araber använder inte toalettpapper utan de använder bidé. Jag har stött på flertalet araber som duschar efter varje toalettbesök för det finns ingen bidé och de vägrar använda toalettpapper.

    Tillväxt blir det nog men att tro att det blir tillväxt för en europeisk livsstil det är något annat.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...