Mina senaste investeringar


Felräkning hos banken i din favör. Något i den stilen vill jag minnas att det står på ett kort i spelet Monopol. Ett trevligt kort i spelet och här i verkliga livet upplevde jag precis det där. Nu var det ju inte banken som räknat fel utan jag själv. Japp, räkningarna för den här månaden är betalda och det blev över betydligt mer pengar än jag räknat med.

Här spills ingen tid utan de skall genast investeras. Igår köpte jag mer Hufvudstaden på 110 kronor och jag köpte även mer utav den svenska indexfonden med cash utdelning: Xact Sverige.
Idag har jag köpt mer i investmentbolaget Industrivärden och det blev ytterligare mer utav indexfonden Xact Sverige.

Industrivärden har dragit in sin utdelning för året och medan många bolag lär föreslå utdelning nu i höst så får vi väl se hur Industrivärden gör. De äger ju stort i verksamheter som tagit emot statligt stöd och de har en stor stek i Handelsbanken. Politiker är inne och kluddar i det där och har manat banker till att inte pynta någon utdelning i år. 2020 är ett speciellt år och man får ta det för vad det är. Kanske blir det ingen utdelning alls i år men på sikt kommer det igång igen.

Hufvudstaden som jag nyligen tagit in i portföljen tror jag inte kommer göra någon aktieägare glad i närtid. Den aktien är redigt i kylboxen och kan tänkas vara där en tid framöver. Min syn på bolagets fastigheter är den samma idag som innan Corona. Jag tror på de här kåkarna som ligger på bästa A-läge i Stockholm samt en liten slurk i Göteborg. Där mycket folk finns kommer butiker/restauranger vilja vara och företag kommer vilja ha kontor där för att attrahera rätt kompetens. Visst kommer det bli förändringar men i det stora hela så är Hufvudstadens fastigheter de sista att "lämna skeppet". Hela havet stormar innan Hufvudstadens fastigheter blir passé. Det kan bli mer nedskrivningar av fastighetsvärdet och hyreshöjningar kan mattas av något i korta perspektivet. Nuvarande värdering rymmer dock en hel del negativt.

13 kommentarer:

  1. Hej Petrusko! Du har rätt mycket Xact har ni ett samarbete eller tycker du(också) dom är en bra investering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Jag tycker bara att de där fonderna från Xact är attraktiva investeringar. Inget samarbete.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack! Då blir jag mer intresserad!

      Radera
  2. Hej, hur ser du på att ledning/toppar i Hufvudstaden äger ganska lite själva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har själv aldrig förstått varför ledning och toppar ska riskexponera sig genom att äga aktier i de bolag de är anställda i. Det är ju dumt för alla anställda i min mening från ett riskspridningsperspektiv. Jag själv jobbar inom IT-sektorn; har inga IT aktier och skulle inte vilja riskera förlora jobb samtidigt som jag drabbas av nedgång i aktier.

      Radera
    2. Tjena,
      Att de inte äger något i Hufvudstaden säger mest om dem själva. Det är ju inte imponerande att de knappt äger något mwn å andra sidan så äger ju Fredrik Lundberg så mkt att det knappt finns något till övers.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Menar inte så illa som det låter...

    SvaraRadera
  4. Tydligt när en aktie blir impopulär. Om ett par år kommer man förmodligen tycka att Hufvudstaden, med sina lågt belånade A-fastigheter, var märkligt billig 2020. Man får hygglig direktavkastning och kanonlägena på köpet.

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko..Tänkte fråga om något helt annat.Hur ser du på Cibus kursuppgång? Har för mig att du inte ville köpa över 140kr. Har du ändrat uppfattning om det nu? Med vänlig hälsning PJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PJ,
      Upp till drygt 140 spänn tycker jag den lockar. Nuvarande pris kring 155 spänn är inget fynd direkt men i ett långt perspektiv kan den nog bli okej ändå. Det är en väldigt bra verksamhet och kan sannolint vara värd att pynta 10-15 kr "för högt pris"

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Vad tror du om utvecklingen på Xact Högutdelande framåt i tiden? Känns som ett lite ”trött” innehav jämfört med tex investmentbolag och småbolag? Vad är tanken med den fonden? Den kontanta utdelningen? Att den ska stå stabilare i dåligare tider?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ingenting har förändrats över en dag eller ett kvartal. Inriktningen är den samma och jag gillar den. Att den inte hängt med i återhämtningen nu beror på att sektorer den är tung i inte hämtat sig lika snabbbt på börsen. Det där repar sig. Inga sektorer eller bolag har en precis spikrak resa upp eller att de alltid är före index. Nuvarande utveckling är normal.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Med tanke på hur det ser ut i de centrala delarna av Göteborg, butiksdöden etc så tror jag snarare att färre butiker vill finnas där i framtiden. Den som lever får se.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...