Färsk video med Peter Norhammar om fastigheter


Igår var det fastighetsspecial på EFN Marknad och gäst i ett sådant program var ingen mindre än Peter Norhammar som förvaltar den populära fonden Länsförsäkringar Fastighetsfond.

Jag tycker att det här var ett väldigt bra och informativt program. Cirka 15 minuter långt med initierade frågor och kommentarer från programledaren Albin Kjellberg. Norhammar ger bra svar och info kring hur vissa saker funkar i fastighetsbolag.

Missa inte detta avsnitt om du har ens det minsta intresse i fastighetsbolag generellt.

6 kommentarer:

  1. Tjena Petrusko,
    På tal om fastigheter, vet du varför Castellum senaste veckor stadigt gått ner? Castellum annars brukar vara väldigt stark i jmf övriga men något inte stämmer denna gången. Jag undrar om jag har missat något? Det känns aktien blankas.
    Om jag minns rätt Castellum själva kom tidig med info och sade att endast 1/5 del av deras portfölj kan påverkas av Corona viruset. Finns mer risk med CAST?

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Ett riktigt bra inlägg. Funderar vidare på Hufvudstaden har köpt. Nu gäller det om man skall gå vidare?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      I det korta perspektivet så påverkas Hufvudstaden en del av den här Coronagrejen med anledning att de har en del butiker och restauranger i beståndet. Det är dock ingen ko på isen och i det långa perspektivet så är det så att de äger fantastiska fastigheter och de har en mycket sund finansiell ställning. Ett bra bolag att äga i långa loppet i mina ögon.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej!
    Bra inlägg!

    Vet du skillnaden på NP3 och DIÖS fastighetsbistånd. Med tanke på kursutveckling känns NP3 stabilare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      Nu är det ett tag sedan jag läste Diös årsredovisning men jag vill minnas att de har mer butik/restaurang/hotell än vad NP3 har. Det är den typen av verksamhet som drabbats hårdast i coronakrisen hittills och marknaden har prisat ned bolag med sådan anknytning.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej! Jag tycker att EFN glömmer att belysa en extremt viktig sak när det gäller fastighetsbranschen. Obligationsmarknaden......Även väldigt solida fastighetsbolag får idag betala dubbelt så dyr ränta mot vad de fick i januari. Detta innebär såklart att avkastningen blir lägre och då också fastighetsvärdena. Jag tror vi kommer få se kraftigt sänkta fastighetsvärden framöver vilket kommer slå stenhårt på börskurserna. Det är heller inte så lätt att kompensera för högre kostnader när hyresgästernas intäkter är lägre.

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...