Utdelningspecial med aktietips


Det är i runda slängar 20 år som jag följt Motley Fool som är en helt suverän källa till inspiration för en utdelningsinvesterare som mig. Jag läser artiklar på deras sajt och jag lyssnar på podd.  De gör även video och här vill jag tipsa om en jag tycker är kalasbra.

30 minuter med fokus rakt igenom på utdelningar. Det är grymt bra snack hela avsnittet och de tipsar inte bara om bra saker att tänka på när det gäller utdelningsinvestering. De tipsar också om några fina utdelningsaktier.

Jag tror och hoppas att du uppskattar den här videon.

15 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Det verkar som att det finns massvis med bra aktier att välja på och är man långsiktig är det relativt lätt att lyckas. Det verkar som att självdisciplin att inte ta ut pengarna när man har fått ihop säg sina första 100K är viktigare än att välja helt rätt aktier.

    Min fråga: om nu köpkriterier är mycket diskuterat på t.ex. fool.com. När skall man sälja?

    Exempel: Tidigare i år höjde inte Axfood utdelningen nu kunde man i rapporten förstå varför, så behåll verkade som ett rimligt val. Men hur tar man beslutet att sälja utifrån att man är utdelningsinvesterare? Vid en sänkning av utdelning? Eller krävs djupare analys?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja de pratar en del om det också, när det är dags att sälja. Mitt grundresonemang är att det är läge sälja när caset förändras oc inte längre är vad det var. Alla bolag man äger har man köpt baserat på en rad kriterier som tillsammans mynnar ut i att man vill äga det caset.
      För mig är utdelningen en stor del i mitt investeringsbeslut. För många år sedan ägde jag hotellfastighetsbolaget Capona som beslutade ändra sin utdelningspolicy. Jag sålde mitt innehav då det ej längre var det case jag köpte det för.

      För tilväxtinvesterare kan det tex vara att bolaget de ägt börjar bli "färdigväxt" och inte längre har lika kraftig tillväxtpotential. Då kanske man resonerar att man säljer och köper ett nytt case som har den där kraftiga tillväxtpotentialen man är ute efter.

      Min senaste investering i NCC var med vetskap om att de presterar svagt men med en tro att de skulle behålla utdelningen fram till de presterar bättre igen. Nu sänkte de ju utdelningen och caset car inte det jag utgick ifrån.

      Som du kanske hör så är det ju högst individuellt vilka kriterier man utgår ifrån. Investerare har olika strategier och det den ene ratar kan vara det den andra köper. Medan NCC inte längre är det case jag köpte det för blev det kanske precis det case någon annan var ute efter.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för ett bra svar. Att sälja när caset inte längre är vad man köpte det för ställer ju också kravet på att man faktiskt tänker igenom varför man gör sina köp. Jag har gått igenom mina innehav och känner mig trygg med dem. Har också försökt formulera säljkriterium. Det verkar som att varje aktie har egna unika aspekter och att det inte finns en generell formel för när man skall sälja. Förutom om det uppenbart är på väg åt skogen.

      mvh

      Radera
  2. Tack för tipset!
    Av någon anledning så tänker jag på Mötley Crue
    Sidan är bokmärkt nu!
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mackan,
      Ja det är svårt att låta bli tänka på rockbandet när namnet är så likt. Nikki Six, Vince Neil, Mick Mars och Tommy Lee. Jag var ett stort fan och hade alla deras LP-skivor när jag var pojk.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Svar
    1. Yo seglaren,
      Hoppas du gillade det. Kan ana att det är precis i din smak.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Att lyssna på Spotify när man läser på nätet om Aktier är inte samma sak! Önskar att man hade en skivspelare!
    Mackan

    SvaraRadera
  5. Hallå!
    Du ser möjligtvis inte på guld eller råvaror på kortare sikt som hedge? Vad tänker du om handel med exempelvis råvaror på kortare sikt i dessa volatila marknader - samtidigt som man stadigt ökar i utdelni gsbolag på lång sikt? Hur mycket trading på dippar och toppar gör du?
    Tack för fantastisk information!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pelle,
      Nej sådan där sysslar jag inte med. På lång sikt är aktier det som avkastar bäst. På kort sikt visar mäklares och fondförvaltares statistik att folk generellt sett inte klarar av att tajma marknaden. Att försöka trixa på kort sikt är dömt att misslyckas i långa loppet.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko.

    Vad anser du om Kinnevik nu när dem håller på att strula med sitt Zalando och Millicom innehav. De har ju snackat om att satsa på min tillväxtbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobbe,
      Kinnevik hade redan sedan innan ett tveksamt track record och föga imponerande skills i att göra business. Nu har de ju kastat på en rejäl dunk bensin på den elden och är bara för sorgliga.

      Vi ska sälja Milicom, nähepp det ville ingen köpa. Vi skall börsnotera våra Milicom i ett annat land, nähepp det ville ingen vara delaktig i. Vi ska ge bort våra Milicom, bara ta det så vi blir av med det för vi har fatalt misslyckats att göra oss av med det på annat sätt.

      Snacka om att ha dålig koll. Jag menar normalbegåvade sådana här bolag har ju örat mot rälsen och har god koll på om en försäljning eller börsnotering kan genomföras.

      Kinnevik har inte mitt förtroende och jag är inte det minsta intresserad av dem.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack Petrusko för ditt svar. Jag behöll Kinnevik efter uttalandet om att sälja Milicom. När det sedan inte blev av så ökade jag lite mitt innehav. Men nu efter detta senaste uttalande så sålde jag hela innehavet.
      Trött på deras strul, inte förvånad om detta blir det nya Ratos.

      Radera
  7. Gjorde mig av med Kinnevik i juni när dom ville göra sig av med Milicom första gången . Ångrar mig inte en sekund känns som ett riktigt B bolag . Men på plussidan Milicom börjar bli intressant . Har den på bevakning på 400 känns inte som en omöjlighet kommande åren. Mvh Rodriguez

    SvaraRadera
  8. Tjena,
    Tipsar om VONOVIA, Fastighetsjätten som dubblat utdel på 4 år!

    Gillar man fastighetsbolag med stabila kassaflöde och dessutom med riktig utdelningstillväxt, då ska man absolut äga VONOVIA. Ett stort tysk fastighetsbolag som dubblat sin utdelning på bara 4 år!! Sån utdelningstillväxt i fastighetsaktier sällan hittar med tanke på storleken och stabilitet.

    Ordinarie utdelning 1,44 EUR 2019-05-17 2019-06-13
    Ordinarie utdelning 1,32 EUR 2018-05-10 2018-06-07
    Ordinarie utdelning 1,12 EUR 2017-05-17 2017-06-16
    Ordinarie utdelning 1,12 EUR 2017-05-15 2017-05-17
    Ordinarie utdelning 0,94 EUR 2016-05-13 2016-05-13
    Ordinarie utdelning 0,78 EUR 2015-05-04 2015-05-04

    Om VONOVIA:
    Vonovia är verksamma inom fastighetsutveckling. Bolaget fokuserar huvudsakligen på att förvärva diverse större bostadsfastigheter, som sedan utvecklas, ägs och förvaltas inom koncernen. Fastighetsbeståndet är brett och särskilt anpassat för privata aktörer runtom den europeiska marknaden. Utöver huvudverksamheten erbjuds även diverse tjänster som berör reparation, drift och underhåll.

    Hemsida:
    https://www.vonovia.de/ihre-services/kundenservices/kontakt?sc_lang=en

    Hos Avanza:
    https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/735055/vonovia-se

    Efter dagens nyhet blev jag mer sugen på aktien och dubblade innehavet i VONOVIA.

    "Tyska jätten miljardköper i ännu ett fastighetsbolag – utlöser budplikt"
    https://www.di.se/live/tysk-jatte-koper-fastighetsbolaget-hembla/?loggedin=true

    Mvh /Ballack

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...