Handelsbanken under 91 kronor nu


Idag gick Handelsbanken ned under 91 kronor som jag tidigare sagt är en nivå jag finner attraktiv för att öka på min position ytterligare. Jag har en stek i Handelsbanken som jag är hyggligt nöjd med till storleken men jag kan tänka mig att köpa mer om jag anser det vara en bra deal.

På 91 kronor handlas Handelsbanken till en direktavkastning kring 6 procent och p/e 10 räknat på 2018 års utdelning och vinst. För innevarande år och 2020 är analytikers snittestimat en vinst ungefär som 2018 och höjd utdelning. Jag tar inte för givet en höjd utdelning men nuvarande vinstnivå tror jag är helt okej att räkna på. Banken presterar inte på topp och meddelade i senaste rapporten att de nu vidtar ytterligare åtgärder för att leverera bra resultat.

Banksektorn är inte populär på börsen nu och värderas därefter. Jag förväntar mig inga underverk utav Handelsbanken men jag siktar på att utdelningsnivån är hållbar och att de på flera års sikt får bättre ordning på verksamheten och levererar lite bättre resultat. Handelsbanken var ju faktiskt konservativ med utdelningen redan nu i våras medan de andra bankerna krämade på ordentligt. Banken och dess storägare såg framför sig att det var ett bra läge att bygga ytterligare finansiell styrka och inte vara för frikostig med utdelningen. Att stålsätta sig inför det som komma skall.

På kort sikt är det klart tänkbart att banksektorn fortsätter vara i isboxen med tillhörande prestanda på börsen men på lång sikt tror jag det kan bli hyggligt ändå.

Handelsbanken delade i våras ut 5,5 kronor vilket täcks gott och väl utav vinsten som är en bit under 9 kronor. Tack vare att de var försiktiga med utdelningen i år så är de extra upplagda för att fixa åtminstone en oförändrad utdelning nästa vår.

Jag hade köporder inne idag strax under dagslägsta 90,7 kronor och fick alltså inte avslut på min order. Imorgon är en ny dag och jag gör ett nytt försök. 90,7 kronor är ett bra pris men jag är inte i nöd att köpa fler och tar det på mina villkor. För övrigt köpte Lundbergs mer i Handelsbanken häromdagen. 2 miljoner aktier köpte de då och kanske var det de som var med och köpte ett rejält gäng i callen idag då nästan 2 miljoner aktier omsattes. Om det var Lundbergs får vi veta om några dagar då de i sådana fall måste rapportera in det.

Länk till Handelsbanken hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

5 kommentarer:

  1. Bloggaren gör en intressant skrivning här. "Att stålsätta sig inför det som komma skall". Jag tror det som komma skall kommer att bli ett synnerligen obehagligt uppvaknande för civilbefolkningen i Sverige. En banksektor är inte mycket bättre än landet den verkar i. Valutan har redan devalverats runt 30% mot dollarn. Hemester har blivit ett nytt modeord. Sist jag var nere på Costa del Sol kostade ett glas rött 7 euro. Fattigdomen breder ut sig. By the way köpte mer Chatham Lodging idag:-)

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Devalveringar var nåt vi höll på med på 70/80talet då vi hade fast växelkurs. Idag har vi (rix) inflationsmål och sålunda en flytande valuta där marknaden bestämmer värdet vid varje given tidspunkt. Börsen bryr nog sig mer om att En svag valuta är guld för exportindustrin än att du blir ”lurad” på Costa del Sol

      Radera
  2. Hej,

    En fråga jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Hur lägger jag en köp/säljorder på mer än 24 h hos Avanza?

    Hittar ingenting hos Avanza..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      När du är på sajten och har klickat på köp så kommer du till "orderläggning" och i det fönstret kan du klicka i "enkel orderläggning" eller "Avancerad orderläggning". Det är i den sistnämnda du har möjlighet att lägga order med giltighetstid upp till 3 månader.

      I appen vet jag ej då jag inte använder den.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Lars, Var på Costa del Sol var du? Där jag bor (Benalmadena Costa) kostar ett glas vin ca €2,50 på de flesta restauranger/barer. Ofta får man då en tapas till. En kaffe och brandy eller Bailys kostar ungefär detsamma. Men visst har vår köpkraft försämrats. När jag och frugan köpte lägenhet 2013 stod kronan i 8,70kr

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...