tisdag, januari 01, 2019

Nyårslöfte - Din hälsa och gymkort


Gott nytt år på er. Nu står vi här i början av ett nytt år och många av oss har avlagt ett nyårslöfte. Väldigt ofta handlar löftet om hälsan, gå ned i vikt, bli snabbare, starkare osv.
För väldigt många resulterar det nya löftet att man tecknar ett medlemskap i ett gym. 6000 kronor per år är ingen ovanlig kostnad för ett sådant.
Jag har själv gymmat i många år och sett anstormningen av nya ansikten på gymmet de första veckorna på nya året. För all del har jag även vänner och bekanta som vittnar om beteendet att man köper ett gymkort.

Här får du två anledningar att skippa gymkortet:

1. Man behöver inte ett gymkort för att gå ned i vikt eller bygga en sportigare kropp. För viktminskning är tex promenader och löpturer utmärkta. Många kommuner har nu mera satsat på utegym som man kan träna på. Visst jag fattar att utegym inte attraherar alla men för vissa är det ett alternativ. Man kan cykla och bränna fett eller bygga kondition. Man kan köpa en kettlebell för 300 spänn och träna tryggt i hemmet.

2. En bra anledning att skippa ett gymmedlemskap på 1 år eller mer är det faktum att väldigt många tappar lusten/intresset efter en kort tid. Otroligt många betalar för ett gymmedlemskap som de inte använder och hey: visst tusan kan du tänka dig bättre saker att lägga dina pengar på.

Ja så här är det faktiskt. Vi tänker att vi skall arbeta på hälsan och steg ett är att köpa ett gymkort. Redan där känner man sig ju duktig och har praktiskt taget gjort halva jobbet redan. Inte sällan har gymmen fina erbjudanden vid den här tiden för att locka in kunder i ett långt medlemskap. Gymmen har mycket god insikt i det här med att folk tecknar medlemskap men tränar inte. Då är det inga problem att erbjuda feta rabatter.
Är man sugen på att gymma så kolla efter kortare bindningstid. Betala för 1 månad till att börja med. Känns det kickass efter 1 månad så köp en månad till. Efter den andra månaden och samma träningslust så är man redo att binda upp sig en längre tid.

Anta att utfallet blir så här: Du tecknar 1 månad gymkort för 600 spänn och är inte alls intresserad att fortsätta efter den månaden. Du har då 5400 spänn som du inte eldat upp i onödan. Vad kan man göra med 5400 kronor?

Hmm låt mig se.. Sätt det i en billig indexfond och efter 25 år är det 58.000 kronor.
Det räcker till en weekend på ett fint hotell i en svensk storstad för familj med barn.
Det är inträde och åkpass på Liseberg för hela familjen ett par gånger om.
4-5 goa middagar på restaurang för hela familjen.
Det är ungefär hälften av kostnaden för en rimlig cykel att träna på.
Man får en komplett utrustning rullskidor för den slanten.
Ja det går naturligtvis komma på många saker man kan lägga pengarna på.

Så du vill träna mer, det är kanonbra ju. Kul för dig och jag önskar dig all lycka till med det. Att ta en extra fundering kring gymkortet behöver inte vara negativt eller tråkbulle. Du kan träna och nå dina mål trots att du funderar en extra vända och tar ett genomtänkt beslut.

22 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, vill hellre integrera träningen i dagliga livet plus att jag gör mina ryggövningar en tio minuter varje morgon vilket gör att kroppen funkar som den ska. Och som du säger blir det götteligött i indexfonden. Däremot har vi ju ganska billiga gym i Sverige, en kompis som flyttat till Mallis betalar >2 000kr/mån för ett normalgym.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fru EB,
      Tack för din kommentar. Det där med ryggövningar låter inte dumt. Jag är själv ofta stel i ryggen när jag vaknar på morgonen och minsta grej jag gör lite fel när jag tränar marklyft på gymmet så har jag ont i ryggen efteråt.
      Gymma på Mallis låter svettigt dyrt, huva!

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hmm sätter saker o ting i perspektiv att om man sparar in på till synes mindre summor tex ett långt gym medlemsskap att det kan bli stora summor pengar med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lyckeby,
      Ja man tänker sällan i de banorna. Att 5 papp nu är 50 papp "imorgon". Visst, man kan inte enbart leva "imorgon" men att tänka i de där banorna ibland kan nog förändra en del dåliga vanor.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det var ju ett sett att se på saken. den andra är ju att man vill få valuta för pengarna och tar sitt feta arsle till gymmet och tränar. :P :D
    Köper man för en månad så blir risken större att man just tränar i en månad.
    Själv tränar jag gratis på jobbet i ett gym som ser ut att vara från 1920-talet. Dock är ett kilo på ett sunkigt gym lika mycket som på ett dyrt :P .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert,
      Japp så är det. Själv tränar jag regelbundet på gym men tyvärr är det så att en väldigt stor mängd personer bara betalar för gymkortet men är aldrig där och tränar. De tänker säkert så att nu pyntar jag för gymkortet och får minsann släpa mitt arsle dit. 3 gånger i början på året och aldrig mer...

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Så sant! Mitt friskvårdsbidrag + 172 kr/mån ett år och jag gick på SATS två (2) gånger.... Jag hatar ju gym!

    /A.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej A,
      Ja så där kan det bli men gött att man får insikt om det.
      Gott nytt år

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Bra tips där Petrusko. Jag sade upp mitt gymkort för ca 5 år sedan efter att ha drabbats av en korsbandsskada. Efter rehabträningen började jag istället med raska promenader på runt 40 min och att cykla. Då jag har ett stillasittande arbete tränar jag överkroppen på jobbet vid tre olika tillfällen varje dag. Jag har ett program som tar fem min och smyger mig undan för dessa övningar. Jag kanske skall tillägga att jag har min chefs tillåtelse att göra dessa övningar.
    Mvh. Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Inget kul där med din skada men gött att du har en bra rutin för att bearbeta den. Det där med stillastittande är ett otyg men vardagen för många av oss.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Gott Nytt År på dig också!

    Håller med om träning, jag tycker träning är aptråkigt och försöker integrera det i vardagen så gott det går. På sommaren blir det löpning för det är härligt att som småbarnsförälder komma ut lite och reducera stress och spänningar och få lite frisk luft och endorfiner i sig.

    Jag har aldrig använt mig av nån träningsmaskin. Först och främst kan man använda sin egen kroppsvikt, och när man är så pass vältränad att detta inte är någon utmaning längre kan man gå över till vikter.

    Gymkort för oss Snålgrisar är totalt bortkastat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen,
      Vardagsmotion är inte att förringa. EN sådan sak som att välja trapporna istället för hissen. Jag håller med dig om att träna med kroppsvikt, det är naturligt och skonsamt och man kommer långt på det.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag har kort på Sats sedan början av 2016 men verkar vara en av få som verkligen tränar regelbundet. Mitt i sommaren är gymmet tomt vilket är superskönt. Januari och oktober är värsta månaderna då folk verkar få något ryck och kommer på att de ska bli vältränade igen.
    Trots att jag tränar på ett av de största gymmen i Sthlm så känner man igen ”stammisarna”, är typ samma folk året runt som tränar regelbundet, resten är bara tillfälliga turister som sponsrar oss andra med ett billigt medlemskap ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Hehe, ja så där brukar det vara. Man är ett gäng på gymmet som tjingar på varandra och direkt känner igen de andra stammisarna.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Instämmer! Hemmaträning/uteträning har så många fördelar jämfört med mecket att ta sig till ett gym. Kör seda fyra år hemmaträning i källaren eller ute. Friskvårdsbidraget från jobbet går raka vägen till lyx som massage istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yo Simpplicitas,
      Det låter ju klockrent ditt upplägg att träna hemma och lyxa till det med massage.


      Mvh petrusko

      Radera
  9. Gott Nytt År!
    Ha...Klockrent. Jag tillhör skaran som slösat bort tusentals med kronor på gymkort eftersom jag i grund och botten tycker att gym är supertrist. Nu har jag äntligen lärt mig att hålla mig borta från allt det där och tränar kardio på egen hand varje dag, minst 5 km i skogen. Toppenbra för kropp och själ!

    Ha det gott!

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,
      Gött att det är färdigslösat på gymkort och att det nu är röra sig i skogen istället. Hur gött som helst.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Mina träningstips är:
    1) Lyssna på Styrkelabbets pod och kolla all gratis info som finns på deras hemsida. Videos på övningar, träningsprogram, kostlära mm.
    2) Gå med i en styrkelyfts- eller tyngdlyftningsklubb. Det här kan verka otäckt, men det är ofta vansinnigt prisvärt. Jag betalar 1500 kr/år för tillgång till kanonutrustning. Så varje månad sparar jag en Investoraktie!
    3) Skall jag generalisera så räcker det gott med fyra övningar för att träna hela kroppen, och det går att minska dem till två. De fyra är marklyft, knäböj, bänkpress och stående press. Reducerat är knäböj och marklyft. Då behövs "bara" en stång och vikter. Känner du dig osäker på utförande, köp några pass med en tränare. Men undvik PT på stora gymkedjor, merparten kan inte tillräckligt. De här övningarna går att utföra med kettlebells, så en kan göra det hemma. Köp begagnade på Blocket.

    Och sen komplettera med promenad, cykling, löpning, skidor, hjälpa folk att flytta, gå med matkassar, gå i trappor ... ja allt som får pulsen att gå upp. Och som Kalle Wahlström säger, träning skall vara som tandborstning. Ibland missar man, glömmer, slarvar. Men en gör det kontinuerligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen slutajobba,
      Tack för en köttig kommentar, jag gillar den. De där 4 grundövningarna du tipsar om kommer man långt med.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Så sant så. Har en vän som låter sitt gym dra en dryg 500 från lönekontot varje månad. Förra året var hon på gymmet 2 ggr....Hjärnblödning! Själv kämpar jag med att få till ett lyckorus över tanken att springa (går så där....) Det är billigt och man kan göra det i princip var som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej SLIM,
      INgen valuta för pengarna där inte. Det här med att få känning för löpning så har jag funnit att det ofta är så att man efter ett tag fattar tycke för sådant där. Kämpa på du kommer lära dig gilla löpning du med.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera