Petrusko fondportfölj


Jag fick en läsarfråga om en fondportfölj, hur jag skulle sätta samman en fondportfölj med exponering i vida världen.

Lite kortfattat här går jag igenom tankar jag har kring en sådan portfölj och nedan listar jag fonderna jag skulle satsa på.
Som ni kanske snappat upp är jag en förespråkare av både indexfonder och aktiva fonder. Jag tror på bred riskspridning och jag pratar mycket om överavkastning i småbolag. Det här är faktorer som jag väger in i valet av fonder. Vi bor i Sverige men många av våra svenska bolag har försäljning och intäkter i vida världen, på sätt och vis får man en global exponering där och jag väljer därför att ha en ganska stor andel fonder med inriktning här i Sverige/Norden. Jag utgår från mig själv med en mycket lång sparhorisont och viktar innehaven därefter.

Swedbank Robur Access Global En billig global indexfond med en avgift på totalt 0,27 procent. Den här ger stor exponering mot amerikanska bolag då de väger väldigt tungt i ett globalindex. Apple, Facebook, Johnson & Johnson mfl. Vikt: 15 procent.

Handelsbanken Global Småbolag Index En indexfond med inriktning mot småbolag globalt. Den innehåller bortåt 2000 småbolag. Total avgift 0,66 procent. Vikt: 20 procent.

Didner & Gerge Småbolag En aktivt förvaltad småbolagsfond med inriktning Sverige i huvudsak men kan även ha en liten del i nordiska bolag. Har presterat bra historiskt och förhoppningen är att den även i framtiden ger en överavkastning mot breda börsindex. Vikt: 35 procent.

Avanza Zero/Nordnet Superfonden En superbillig svensk indexfond. Avkastar som svenska börsen.  Fri från avgifter. Vikt: 30 procent. 

Här får jag en stadig bas i en svensk indexfond utan avgifter, jag får global exponering och en stor potential i småbolag. Hela 55 procent är småbolagsexponering och 35 procent är global exponering. Det är breda sunda fonder och bjuder på god riskspridning och potential. Den stora exponeringen mot småbolag gillar jag av anledning att småbolag historiskt har avkastat bättre än storbolag/breda börsindex.

Det var kort hur jag resonerar och vilka fonder jag skulle använda i detta resonemang. Förhoppningsvis bjuder det på inspiration.

10 kommentarer:

  1. Du missade avgiften på D&G småbolag.
    Intressant portfölj. Jag har alltid tänkt att småbolag är en stor risk. Men när det sprids på så många olika bolag så förstår jag att risken blir mindre.
    /Pappa betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag hade tydligen ett avvikande resonemang kring avgiften på D&G. Det är en aktiv fond och avgiften ej intressant så vida de presterar så bra som de gör. Jag nämnde avgiften på indexfonderna då avgiften är A och O på sådana.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ser ut som en bra portfölj om du frågar mig.

    Du glömde dock totalavgiften på D&G Småbolag. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Robert,
      Tjena,
      Jag hade tydligen ett avvikande resonemang kring avgiften på D&G. Det är en aktiv fond och avgiften ej intressant så vida de presterar så bra som de gör. Jag nämnde avgiften på indexfonderna då avgiften är A och O på sådana.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Fina fonder och intressanta tankar, Petrusko.
    /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      Tack för din kommentar. Ha en go dag.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej!
    Tack för tipsen, varför är inte Xact Högutd. med här? Känns som en bra bas att ha med i mina ögon.
    //Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      Jag höll mig till "vanliga" fonder här för att hålla det enkelt. Absolut är Xact Högutdelande en bra bas i en långsiktig portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjeena Petrusko! Kul att min fråga blev till ett inlägg :) mycket intressant inlägg och hur du ser och tänker på saker och ting. Håller på med utdelnings Aktier och följer många bloggar nen verka ändå som om man hade kört på bara fonder så tro ja ändå de kan prestera bättre i avkastning än mångas utdelningsportföljer. Sen är det en speciell känsla när det plingar till då och då och att man får rediga pengar från företagen man äger.

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko!

    Trevlig sammansättning av fonder!

    Kan man hoppas på en uppdatering av din portfölj i ett inlägg likt detta: http://petrusko.blogspot.se/2018/03/fordelning-portfoljen-180330.html inom en snart framtid?

    Det hade också intressant att höra lite hur din exponering mot aktiemarknaden är. Är du alltid fullinvesterad eller finns det element av marknadstiming?

    Tack för en fantastisk blog!

    Vänliga hälsningar
    Oscar

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...