Swedbank Robur Access Mix


Det här är en blandfond som har 50 procent aktier och 50 procent obligationer. Aktiedelen skall följa indexet OMX SB och räntedelen skall följa OMRX Bond All.

Fondavgiften är rimliga 0,2 procent.
Fondförmögenheten är cirka 10 miljarder kronor (2017-12-14)
8122 st ägare via Avanza.

Tankar kring den här nu då, vem vad och hur skall man använda den?
Att den till hälften består av ränteplaceringar sänker risken i fonden och den kommer inte backa lika mycket som börsen vid ett drastiskt ras. Den som börjar närma sig tiden då pengarna behövs  kan överväga den här fonden. Om man tex går i pension om 5 år och skall använda pengarna då kan det vara en god ide att minska aktieexponeringen. Vill man inte gå ur aktiemarknaden helt kan det vara ett alternativ att ha en del i denna fond.

Den som generellt vill hålla en defensiv/låg riskprofil kan överväga en del i en sådan här fond.
Bilden överst i inlägget visar hur fonden presterat på 10 år jämfört med börsen. Helt okej.

Det finns många sätt att tänka och agera med en sådan här fond, nu till hur jag själv kan resonera:

Jag placerar normalt sett i både aktier och ränteplaceringar varpå innehavet i denna fonden inte är något annorlunda över huvud taget för mig. Sedan tidigare har jag några vanliga fonder i min portfölj där jag årligen tar ut 5-6 procent för att motsvara en utdelning då jag lever på dem numera.
Den här fonden har sett över flera olika tidsperioder presterat tillräcklig avkastning för att kunna bära sådana uttag jag behöver göra. Jag är en försiktig investerare och så sett passar en sådan här fond bra då det är en defensiv placering. Vissa år kommer den backa när börsen går dåligt men över tid kan den nog prestera tillräckligt för att jag skall kunna ta ut drygt 5 procent årligen och ändå växa värdet lite på sikt.

Länk till Swedbank Robur Access Mix hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

12 kommentarer:

  1. Hej !
    Har du placeringar i andra tillgångar än aktier och räntor ? Tex hedgefonder, råvaror, direktägda fastigheter, guld, silver.
    Vad tycker du är fördelar/nackdelar med en egenkomponerad "allvädersfond"
    Tack för en jättebra blogg!
    Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan,
      Nej jag äger inte sådana övriga tillgångar som du nämner. Jag håller mig till aktier/obligationer.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Köp hälften Avanza zero och hälften amf lång o resultatet blir bättre till kostnad 0.05%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      Det är ett jättebra alternativ. Inte riktigt samma sak men mycket bra. Aktiedelen i Swedbankfonden följer ett mycket bredare index och räntedelen följer ett index medan AMFs fond har en annan inriktning.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. AMF Balansfond är också helt OK https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/281/amf-balansfond (Tio år 104,82). Info finns även här https://www.avanza.se/fonder/lista.html?disableSelection=false&name=&rootCategoryIds=FUND%7CFUND_BLENDED_ROOT&page=1&sortField=CHANGE_IN_SEK_SINCE_FIVE_YEARS&sortOrder=DESCENDING&activeTab=history

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja den ser fin ut. Den tillåter en tyngre andel aktier och är således mer risktagande. I goda tider ger den bättre avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tar du ut utdelning på dina fonder även om de skulle gå minus ett år? Och hur går det till rent konkret när du plockar ut utdelning i dina fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett hur fonden presterat säljer jag 5-6 procent vid ett tillfälle. För de två fonder jag äger i dagsläget har jag valt att sälja årligen i december och sålde nyligen lite.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko! Tack för en bra blogg som jag läser varje dag. Jag har nyligen flyttat över tjänstepension till Avanza och har 1400 tkr att placera i fonder. Då jag har andra aktieinnehav och vill ha låg risk, kan jag placera 300 tkr i aktier och 1100 tkr i ränte/obligations fonder. Vilka rena ränte-/obligationsfonder tycker du ger bra avkastning till låg risk? MVH Sigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sigge,
      Det är svårt det där. Räntefonder ger ju inte mycket till avkastning. Korta räntefonder har gett negativ avkastning senaste året. AMF räntefond lång har gett cirka 1 procent senaste året och kring 1,5% per år de senaste 3. Avgiften är låga 0,1%.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Intressant inlägg

    inte minst då undertecknad befinner sig där i tankarna. På Börslunch idag nämnde Joakim Bornholt att han trodde mkt på hedgefondernas revansch kommande år.

    Märkligt att "sparekonomer" som gästerna var i dagens program inte tar upp exemplen som ovanstående kommentatorer skriver.
    Kommenterat här tidigare om hedgefonder då närmast B&P`s Nektar.

    Efter en del funderingar om hur och var man kan "säkra" sina tillgångar någorlunda så att sömnen inte tar skada vid ev kraftiga långvariga ekonomiska marknads fall.

    Vad är dina åsikter om t ex Carnegies Strategifond el Lannebo`s Mixfond ? F n sitter jag med en mängd aktier i olika branscher som gått väldigt bra dock sedan en tid tillbaks(oktober) börjat portionera ut likvider i lika delar i Carnegie Corporate Bond A ,IKC Avkastningsfond,Spiltan Högräntefond och Spiltan Räntefond Sverige.

    Vad tycks om det ?

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pensionären,
      TAck för din kommentar. Jag gillar Carnegie Strategifond och har ägt den själv i mitt PPM. Där börsen och konjunkturen står idag kan det hända att det är en bra plan du har där att sänka aktieexponeringen. För egen del har jag prioriterat upp andelen fixed income i portföljen under en tid nu igen för att minska risk och öka mitt kassaflöde inför en eventuell sämre börs.

      Mvh petrusko

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...