Volati förvärvar Akademibokhandeln och Bokus


Idag meddelade Volati sitt senaste förvärv då de köper Akademibokhandeln där även Bokus ingår. Spontana tanken var: mossigt, man satsar på en pensionerad häst på Solvalla. Det är lätt att ha tankar om saker och ting och ibland är man på rätt spår och ibland gör det susen att gräva lite djupare.

Jag hade ingen inblick alls i Akademibokhandeln eller branschen i helhet sedan tidigare. När jag läste om förvärvet och fick den där känslan bestämde jag mig genast för att läsa mer innan jag bildar mig en riktig uppfattning av det hela. Så har jag gjort.

Det framstår som ett okej förvärv. Verksamheten i Akademibokhandeln och Bokus är okej. Marknaden är ganska stadig men försäljningen går mer mot e-handel. Traditionella bokhandlare har inte varit de stora förlorarna ännu utan det har varit bensinstationer, ICA-butiker mfl som tappat mest hittills. Den här utvecklingen är en aning oroande även om det för stunden ser stadigt ut för Akademibokhandeln. Ännu en osäkerhetsfaktor i verksamheten är; var uppstår lönsamheten i butik?. Om butikerna tappar bokförsäljning behöver man sälja väldigt många fler gem och postit-lappar för att ta igen tappet. Om bokförsäljningen minskar kommer sannolikt försäljningen av gem och postit-lappar minska de också eftersom färre kunder kommer till butiken.
Verksamheten ser som sagt stadig ut idag och jag tycker köpet verkar okej men jag tycker inte att det är det mest fantastiska av sådana.

Det förvärvade bolaget har en belåning i högsta laget tycker jag och de har en säkerställd obligation på 500 miljoner kronor utestående som jag inte gillar. Men den gillar sannolikt inte Volati heller och den finns där redan och kommer på köpet så att säga. 2019 kan man lösa den till en kostnad om 103 procent och jag tippar på att Volati kan finansiera det här såpass mycket billigare att de löser in obligationen då. Obligationen löper på 3 mån STIBOR +6 procent.

Volatis aktie är just nu upp 2,5 procent på en börs som i övrigt backar 0,5 procent. Så sett tas affären emot positivt och det är klart, om man tittar på förvärvsmultiplar o nyckeltal ser det ju bra ut. Lägger man in sina tankar kring marknaden och framtida potential kan man ha en annan uppfattning. Volati köper för att behålla på lång sikt, vi får kolla om 20 år hur bra just det här förvärvet var.

Läs mer: Länk till Volati hos Avanza (affiliatelänk).

3 kommentarer:

  1. Jag suckade högt när detta annonserades.. Amazon har börjat med fri frakt till Sverige om man handlar visst mycket om en tid kanske de även börjar sälja böcker på svenska, Jag gillar personligen Adlibris bättre än Bokus, min lokala bokhandlare har gått ur Akademibokhandeln och det står nu ugglan eller något på skylten..

    Summa summarum detta tror jag ej på.

    SvaraRadera
  2. Min spontana reaktion var att detta kan väl inte vara en bra investering, å andra sidan volati brukar ju veta var de gör.
    Själv skulle jag nog inte söka upp besiktningsverkstäder (verkar ju överetablering), lantbruk (sverige urbaniseras ju). Men Volati verkar gilla branscher där man har megatrender mot sig ;).
    Litar mer på volati än mina ryggmärgsbedömningar så det här med bokhandeln lär gå bra med.
    Mvh JFG

    SvaraRadera
  3. Det har varit en döende historia i många år bokhandeln med mycket dåliga marginaler. Så jag undrar vad som det ser i denna investering....själv hat jag följt den delen av marknaden i 15år och många som hat ställt in betalningen under reans gång, det är en grupp som vuxit och det är de som konverterat med mycket inredningsdetaljer, typ assessor som köparna kan byta ut efter nästa trend.

    mvh Ivve

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...