Lynchning Guardians of The Galaxy och Disney


En av tidernas duktigaste fondförvaltare; Peter Lynch förespråkade att man själv skulle observera saker på stan, i köpcentrum osv och använda det i sin analys. Tex om man noterar en kraftig ökning av kunder hos H&M, ja ni fattar grejen.

Jag har varit och sett filmen Guardians of the Galaxy vol. 2 och den var rent ut sagt för jäklarns bra! Likt alla filmer från Marvel börjar den med ett Marvel-intro, serietidningar som bläddrar, superhjältar osv. När jag satt där i min sköna fluffiga biostol och tittade på det här introt med den ena populära karaktären efter den andra gick mina tankar snabbt till Disney.

Disney har sina egna starka karaktärer i Kalle och Musse mfl men de äger också Star Wars, wow Star Wars, där har du en stark franchise! Men Disney är mer än så, de äger också Marvel och det förklarar min tankegång. Marvel har länge haft en stor portfölj med olika karaktärer men på sistone har den fullkomligt exploderat. Det finns så många coola Marvelkaraktärer att de kan producera bra eftertraktad content i hundratals år.

Disney äger inte bara Disney (!?!) de äger Star Wars och Marvel också. Kablam! Detta gör dem till en superstark aktör på content, de är så starka och mäktiga va. Disney är Hulken och alla andra är ynkliga.

Men Disney äger ju pensionärsTV också? Ja, det gör de men låt det där ha sin gång. Det funkar och de kommer göra det bästa av det där. Apple har iPods som länge var en cash cow. Disney har pensionärsTV och medan det inte kommer bli obsolet lika snabbt som en iPod så är det nog liknande väg de skall vandra. Passande nog uttrycker jag mig "liknande väg"

Likt en fågel Fenix reste sig ur askan iPhone! Japp, du läste rätt iPoden utvecklades och blev en iPhone. Medan iPoden mer eller mindre dog lyssnar folk fortfarande på musik, i en iPhone dock.

Min lynchning: Disney är ett fint bolag med en bra verksamhet och en superstark position på marknaden. De är en otrolig maktfaktor i contentbranschen. De är en round kick i en Chuck Norris-film, de är Hulken.

Jag äger inte Disney själv men har en fräsig tradition att ge Disneyaktier till mina barn varje år i julklapp.

11 kommentarer:

  1. Well,

    Disneyaktier till barnen. Jag tycker mig ana en viss confirmation bias igen. Fast jag kan givetvis ha fel.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Jag har sett dina kommentarer i stil med denna men är oförstående. Att skriva om dåliga bolag som jag inte köper är inte ett stort intresse. Du förstår nog att bloggaren Kissie inte skulle vara vidare poppis om hon skrev om fula, dåliga kläder som hon inte köpte.
      Jag kommer fortsätta skriva om bolag jag gillar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Du glömde nämna Pixar.

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Pixar skall vi inte glömma.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Vilket bra inlägg, tack! Vilka är skälen till att du inte själv har Disney i portföljen, för låg direktavkastning?

    Mvh Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Christian,
      Ja det beror på den låga direktavkastningen. Jag har relativt nyligen uppdaterat min syn på det där och kan tänka mig en mycket liten viktning i bolag med jättelåg direktavkastning. Sedan dess har jag samtidigt varit avhållsam till investeringar i dollar varpå jag inte tittat på Disney för en investering.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Länsförsäkringar Bank har nu endast 20 kr i courtage...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker Länsförsäkringar har ett riktigt bra erbjudande nu. Jag är kund hos dem och har checkat in deras aktiesajt. Bloggat om det. Googlar du så finner du.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko! Nu är jag en surgubbe men...du har generellt bra språk. Läs på om det engelska ordet character och du kommer att se att det har inget att göra med det svenska ordet karaktär. Character blir ungefär rollfigur medans karaktär på svenska är ungefär det samma som personlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Surgubbe (på skoj),
      Tack för din kommentar. Jag antar att det ligger en del i det du säger samtidigt som jag inte är helt säker på att jag kommer ändra mitt bruk av ordet framledes. Stort tack ändå för synpunkten, jag uppskattar den och framförallt tack att du berömmer för generellt bra språk =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej!
      Ja jag vet vad du menar, vissa saker blir så vedertagna i samhället att man knappt har något annat val än att använda de "nya" uttrycken, ofta från engelskan. Det är som själv/ensam som används ganska felaktigt i dag. Tack för ett bra bemötande och en bra blogg!
      Mvh Jimmy (surgubben ;-) )

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...