VD-ord Skanska + Latour

Jag brukar ju vurma för att läsa VD-ordet i rapporter och lyfta fram det som ett enkelt sätt att ta del av rapporten. Om man tycker rapporter är svårlästa, tråkiga eller vad som helst så kan man åtminstone läsa VD-ordet. Där har VDn friare tyglar och använder oftast lättbegripliga ord och uttryck. Vissa VD-ord ger en jättebra inblick eller info om verksamheten osv.

Lägg nu på minnet: läs åtminstone VD-ordet.

Men nu har jag en helt annan aspekt av det hela. Jag roade mig igår med att läsa en hel drös VD-ord och vill pitcha för att man kan via dem få en bredare uppfattning/inblick än bara ett specifikt bolag. Sätter man samman bitar från några olika bolag kan man tex få en tanke om en hel sektor.

Visserligen har nog många redan hört att byggsektorn verkar tuffa på bra men ändå kan man via Skanska och Latours VD-ord få en inblick och bredd i det där.

Latours Jan Svensson skriver om en fortsatt stark byggkonjunktur i Europa där det går allra bäst i Norden. Man lyfter fram att det långsamt ser allt bättre ut även på de viktiga marknaderna Tyskland och Storbritannien.

Skanskas Johan Karlström pratar om en såpass gynnsam byggkonjunktur att de cherry pickar de projekt med en lönsamhet som passar Skanska bäst och hintar om fortsatt stigande marginal. Man rapporterar den största och starkaste orderingången någonsin i bolagets historia.

Bara genom de här två bolagens VD-ord kan man få en hygglig bild av läget i byggsektorn men för all del kan man ju checka in fler bolag och ta in än mer info och tankar.


Det här är ett enkelt sätt för oss småsparare att hänga med i svängarna utan att behöva vara experter.

6 kommentarer:

  1. Intressant att du nämner det. Brukar också först scrolla ner till VD ordet och läsa det. Har hört att vissa anlitar andra till att skriva VD ordet och själv föredrar jag när orden är skrivna av the big boss himself.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Ja man märker ganska snabbt på ett VD ord om det är bra och genuint. Jag har läst några riktigt bedrövliga, har för mig att Ratos nye VD drog till med ett sådant i bokslut eller årsredovisningen. Rabblade upp trökiga siffror som ändå stod på andra sidor lättillgängligt... INget alls av extra värde eller intresse.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej, känner inte till Jan Svensson så vidare men när det gäller Karlström så har jag lyssnat på honom vid de tre senaste stämmorna för Skanska och han är en av få börsVD:ar som ger en öppen och ärlig redovisning av både hinder, svårigheter och glädjeämnen i bolaget.
    Allt för ofta har jag bevistat VD:ar som står och läser innantill och ger en iofs oantastlig men oftast totalt intetsägande bild av både nuläge och framtid.
    All heder till Karlström m a o och för mig har hans VD-ord en särskild tyngd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag instämmer, Han hymlar inte med verkligheten KArlström. Det tycker jag är bra med honom att han lägger fram det som det är. Jag vill minnas ett tillfälle när han till och med var väldigt kritisk till hur de presterat inom ett område. Han är bra!

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Borde vända snart för byggarna? Byggkonjunkturen kan inte stå i sig allt för länge. Desamma gäller alla bostadsbyggare som endast bygger borätter med ett saftigt pris, vem ska köpa alla dessa? Även människor med låg inkomst har råd med bolån på flera miljoner, hur påverkas deras budgetar när väl räntan höjs, lär bli surt med konsumtionen iaf? Att löneökningarna ska ta ränteökningarna känns inte heller rimligt då den äts upp av inflationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mja, jag tror det kan vara goda tider fortsatt en tid för byggbolag som NCC och Skanska mfl. Mycket pekar på det, det finns stort behov/efterfrågan och orderböckerna är på rekordnivåer. Urbanisering, befolkningstillväxt ger skriande behov av bostäder men också vårdcentraler, skolor, broar mm.

      Vi får se, det är ju först i efterhand man vet hur länge det varade.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...